På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

95 000 000 000 skäl att utbilda sig!

95 000 000 000 skäl att utbilda sig!

Skrivet av: Malmö Yrkeshögskola

Publicerat: 2010-05-07

Malmö kokar. Nyföretagandet är på topp och det handlar om nya kunskaper, nya möjligheter och affärer på en internationell nivå. Bildteknikföretaget Polar Rose köptes nyligen av amerikanska Apple. Användargränssnittsutvecklarna på The Astonishing Tribe köptes nyligen av RIM, det stora kanadensiska företaget som står bakom Blackberry-telefonerna och den nya läsplattan Playbook. Mobilvideoföretaget Bambuser, som började som ett projekt på yrkeshögskolan, har fått norskt riskkapital.

På Minc, Malmö Stads inkubator för nya företag och högskolans Drivhuset bubblar det av nya idéer och företag. Med citytunnel och snabbtåg som knyter ihop med Köpenhamn och snart även Hamburg blir marknaden långt större än Stockholm. Och dessutom närmare.

Två hela yrkeshögskolor

På Minc finns också två av de hetaste yrkeshögskolorna just nu, Malmö Yrkeshögskola och N3P. När vi besöker de närmare 40 studenter som sedan i höstas lär sig programmera för iPhone och Android, delar skolans ledning ut en magnumflaska champagne till studenten Henrik Samuelsson som är först i klassen med en app som laddats ner och installerats i över 100.000 telefoner.

— Jag visste att marknaden är het, men att jag efter bara några månaders utbildning skulle göra appar som tagit sig upp till topplistorna över hela världen och där dessutom en av dessa nu installerats i över 103.000 telefoner är omtumlande, säger den före detta montersnickaren Henrik Samuelsson.

App-marknaden exploderar och beräknas i år att omsätta ofattbara 95 miljarder kronor. Nittio. Fem. Miljarder. 95.000.000.000 kronor. På ett år mer än vad Sverige planerar satsa på vägar, broar och järnvägar på tio år fram till 2021.

Det är en rekordsnabb utveckling av något som knappt existerade för 2-3 år sedan. Skolan driver studenterna hårt och målet är att studenterna snabbt och effektivt ska kunna producera en stor mängd appar på kort tid.

De flesta studenter klarade att göra och publicera sina första appar redan första veckan trots att de flesta inte hade någon programmeringsbakgrund. Under jullovet räknade skolan ihop att klassen redan publicerat 240-250 appar, vilket är helt enligt planerna.

Några av studenterna släpper egna appar och spel på App Store eller Android Market, men de flesta väljer göra appar åt företag, ofta på uppdrag av reklam- och PR-byråer. Flera studenter har redan startat egna bolag tillsammans med klasskamrater. I ledningsgruppen och kring skolan samlas många med bakgrund i företag som Sony Ericsson, Bonnier, TAT/RIM, Tre, Egmont-Kärnan, Sydsvenskan men också från Malmö Stad, Region Skåne och Lunds Universitet.

Att yrkeshögskoleutbildningen vänder sig till studenter med en bakgrund inom media, webb och grafisk produktion har sin förklaring i att skolan tror mer på att personer med sådan bakgrund kommer ha större nytta av kunskaperna än traditionella systemerare och programmerare.  Skolan ser att göra appar som ett medieyrke, ett nytt sätt att sprida information, kunskap, nyheter, underhållning och möjliggöra nya affärer.

— Jag kommer själv från en grafisk produktionsbakgrund, säger studenten Renée Backe som älskar möjligheterna att kunna kombinera sina tidigare kunskaper med de nya. — Jag har nog en bättre förståelse för att det finns en uppdragsgivare i ena änden och en kund i den andra och kan också göra en snyggare app tack vare mina egna erfarenheter och kunskaper.

Att det finns ett behov av studenterna visas bland annat av att skolan har en tjugosidig lista med LIA-företag, en lista som dessutom växer timme för timme. — Jag har arbetat med yrkesutbildning i femton år och har aldrig sett något liknande. Suget efter våra studenter är ofattbart, säger Marie Bjelksäter, utbildningsansvarig på Malmö Yrkeshögskola. — Vi har snart 1.000 intresserade till höstens utbildningsstart och då har vi inte ens börjat göra reklam. Vi skulle lätt kunna fylla både två och tre klasser, även i Stockholm och Göteborg om vi fått myndighetens tillstånd.

— Tyvärr får jag inte berätta om mina appar eftersom jag gjort dem på uppdrag åt mina kunder och skrivit på avtal om skretess, säger Daniel Wigren, men visar att Aftonbladet, Expressen, Sydsvenskan och fackpress skrivit helsidor om en av hans senaste appar.  — Ett utmärkt bevis för att det vi lär oss på skolan håller hela vägen ut på högsta nivå i näringslivet. 

Till hösten startar systerskolan N3P en om möjligt ännu hetare utbildning i Mobil Ehandel där studenter från hela landet inte bara får lära sig teknik och affärsmannaskap utan även nya kunskaper i mobila ehandelslösningar och appar, kreativ marknadsföring och försäljning genom sociala medier. Utbildningen är till för den som vill starta eget inom ehandel eller jobba tillsammans med andra som projektledare, säljare, marknadsförare och utvecklare och bedrivs på distans med träffar i Malmö, Stockholm och Göteborg.

— Alla våra kunskaper ska vara strikt affärsmässiga, säger Claes Magnusson, rektor för N3P som står bakom den nya utbildningen. Vi kräver mycket av våra studenter, men i sin tur ska de känna trygghet i att kunskaperna är eftertraktade och direkt användbara och att de får ett jobb eller kan starta eget redan under utbildningen. — Ehandel växer så det knakar i alla branscher, men mobil ehandel exploderar och eftersom vi samarbetar med Malmö Yrkeshögskola så får självklart även våra ehandelsstudenter lära sig göra appar och andra mobila ehandelslösningar, en unik kunskap som kommer ge studenterna försprång.

Omtumlade lämnar vi Malmö Yrkeshögskola, N3P och Malmö Stads Inkubator och går en runda för att se nya Malmö Högskola dörr i dörr. Nya företag och kontor överallt. På andra sidan vattnet syns SVTs nya lokaler och det som ska bli Moving Media City och rymma ännu fler nya teknik- och tjänsteföretag. I bakgrunden vrider sig Turning Torso. Rulltrappan ner till nya tunnelbanan under Anna Linds Plats där de blå snabbtågen på några minuter ljudlöst tar dig till Kastrup och Köpenhamn. På väg till Danmark passerar tåget Hyllie med nya Malmö Arena och vad som ska bli nordens största shoppinggalleria, IKEAs nya kontor och massor av nya bostäder för en snabbt växande stad som så småningom räknar med att gå om Göteborg i storlek.

Malmö är tveklöst landets hetaste stad just nu. 

- - - - -

Malmöfakta:

Malmö Stads Incubator www.minc.se
Drivhuset http://www.malmo.drivhuset.se/
Malmö Yrkeshögskola http://yrk.es/
N3P Ny ehandel http://n3p.se/
Media Evolution http://mediaevolution.se/
Mobile Heights http://mobileheights.org/

Fler reportage från Malmö Yrkeshögskola

DIGITALKUNSKAP med Karin Nygårds

Läs om DIGITALKUNSKAP med briljanta Karin Nygårds i senaste numret av Teknikföretagens tidning där hon berättar om sitt...
Läs mer