På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

DET DÄR EXKLUSIVA LÄTTVIKTSPLANET HAR JAG BYGGT

DET DÄR EXKLUSIVA LÄTTVIKTSPLANET HAR JAG BYGGT

Skrivet av: Campus Varberg

Publicerat: 4 veckor sedan

Det ser ut som ett schackbräde underifrån när det sveper fram över våra huvuden. För bara några år sedan kunde han inte ens drömma om att vara en del av detta. Men han hade ett gediget fordonsintresse i botten, så varför inte.

Jag växte upp utanför Lindesberg. Farsan körde lastbil och min bror och jag hade fri tillgång till ett stort garage. Och det är klart, vi hade var sin A-traktor, precis som alla andra. Vi jobbade ganska hårt med det där, inte minst när vi bestämde oss för att lacka om dem helt. Min blev tjusigt gul.  

Kennie Östman är 24 i år. Han läste samhäll/media.  

– Ja det var väldigt kul, men när jag skulle studera vidare landade valet på komposittekniker i Varberg och det var ett bra val. Det var väl fordon som lockade lite. Komposit blir allt vanligare och det kändes som att detta var en framtidsbransch.

Kennie fick jobb på Blackwing Sweden i Eslöv redan i slutet av utbildningen.  

– Riktigt kul. Det är ett litet företag som bygger exklusiva, tvåsitsiga lättviktsplan helt i komposit. Vi använder kolfiber som är förimpregnerad med epoxi. Kallas för prepreg. En av killarna ritar upp de olika detaljerna i CAD. Sedan fräser vi fram våra verktyg och formar i sikablock av hård polyuretan.

Jobbet är ganska handgripligt. En skärmaskin skär ut olika delar i kolfibermattan, som Kennie sedan lägger på plats i formen. Därefter täcker han över med en vakumbag som pressar materialet med 1 bars tryck. Sedan körs detaljen in i en autoklav med 2 bars tryck och temperatur mellan 90–120 grader. Det är här kompositen härdar.

– Jag gillar det här jobbet. Det är bra variation med ett 100-tal olika detaljer att hantera. Vi har byggt drygt tio plan hittills och har 25 i order. Kolfiberns mönster ger det där schackliknande utseende underifrån som företagets flygplan är välkända för.  

Fler reportage från Campus Varberg

SENT UTE? NU ÄR FLERA UTBILDNINGAR ÖPPNA FÖR SEN ANMÄLAN

Måndag den 15 april var sista dag för anmälan till högskole- och yrkeshösgkoleutbildningar på Campus V...
Läs mer

JAG TOG GULDCHANSEN SOM PLÖTSLIGT BARA LÅG DÄR

Att välja väg är varken enkelt eller självklart. Men gör man som Sebastian Reuterberg och följer sin e...
Läs mer

JAG GILLAR ATT DET ÄR MYCKET PROBLEMLÖSNING

Han pluggade logistik på Campus Varberg i två år. Sedan fick han via sommarvikariat ett fast jobb på l...
Läs mer

DET ÄR KUL ATT KUNNA PÅVERKA FRAMTIDEN

Sanna Nilsson är 27 år och jobbar som solcellsprojektör på ett konsultföretag. Hon tog examen i juni 2...
Läs mer

ETT SPÄNNANDE JOBB DÄR DET HÄNDER MYCKET

Magnus Flank har tagit sina omvägar innan det stod klart att VVS var något riktigt bra att satsa på. E...
Läs mer