På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Ett uppdrag med stort ansvar

Skrivet av:

Publicerat: 2011-03-03

Försäkringsfrågor upplever många som svåra. Därför måste rådgivaren ta ansvar för det som kunden inte vet. Det menar Jenny Lindberg som koordinerar praktikhandledarna på If.

För 12 år sedan började Jenny Lindberg ett sommarjobb på försäkringsbolaget If och blev kvar. Nu är hon kompetensutvecklare på bolaget, där en av hennes uppgifter är att samordna de handledare som ska ta emot praktikanter senare i vår.

– Vi vill ge praktikanterna en bra bild av vårt företag och så vill vi se vilka dom är och vilka initiativ dom tar. Vi hoppas ju på att kunna få anställa dom sen, säger Jenny.

Genväg till perspektiv
Som det är idag har de som anställs på If antingen erfarenhet från ett annat bolag eller väldigt lite erfarenheter, menar Jenny. Därför ser hon stora fördelar med de elever som studerar till försäkringsrådgivare.

– De får en snabb väg till perspektiv. Det tror jag är den största vinsten för dom. De får lära sig jobbet från flera synvinklar.

Som kompetensutvecklare träffar Jenny alla typer av människor på If, både de som säljer hundratals hemförsäkringar och de som säljer en försäkring per år, till stora företag med flera tusen anställda.

Gemensamt för alla rådgivare är att man måste ta ansvar gentemot kunden, menar Jenny. Kunden kan inte förväntas veta vad han eller hon behöver.

– Man måste ligga steget före, tänka till själv och lyssna efter vad kunden inte vet. Många gör det dom ska och inte mer, men jag tycker inte att man tar ansvar då.

Jobbet som försäkringsrådgivare påverkas direkt av det som händer i världen, något som Jenny tycker är spännande.

– Som nu när det har varit översvämningarna i Australien. Sådant läser vi om på vårt intranät och det påverkar våra villkor, våra priser och hur vi ska tänka och jobba.

Ekonomin i det stora hela påverkar också jättemycket. Nu har till exempel bilförsäljningen ökat i Sverige och det innebär att vi kommer att sälja fler försäkringar.

Skaffa nätverk
De flesta nyanställda försäkringsrådgivare börjar på avdelningen för försäljning och kundservice och går sen över till skadereglering.

– Är man rätt person som tar initiativ och skaffar sig ett nätverk så har man all chans i världen att hitta det man verkligen vill jobba med.

Många tjänster under de senaste åren har If valt att lägga här för att rätt person finns här.



Profilerad för möjligheter
I september 2010 startade en utbildning för försäkringsrådgivare i Sundsvall. Här siktar eleverna mot ett yrkesliv med många utvecklingsmöjligheter inom bank, försäkring och pensionsbolag.

– Vi hade 84 sökandee till 25 platser i höstas, berättar utbildningsansvariga Marie Vestin-Selling. Och det är jättemånga som hör av sig och är nyfikna på utbildningen.

I den första kullen elever har de flesta jobbat med annat tidigare, och vill nu byta spår. En av dem är Torkel Nilsson, 49 år. Han hade som barn tänkt att han skulle jobba på bank, men hamnade istället inom kommunikationsbranschen, där han nu jobbat i 30 år.

– Nu ska jag förverkliga en gammal dröm och utbilda mig till det jag hade tänkt från början.
Även klasskompisen Sara rönström, 33 år, ville skola om sig. Hon har tidigare växlat mellan att stå i butik och vara musikalartist och danslärare. Men de obekväma arbetstiderna funkade inte när Sara fick småbarn.

– Jag ville få ett jobb istället för flera. Och så hittade jag det här och det verkade roligt, säger Sara som är jättenöjd med utbildningen hittills.

Viktigt med driv
Det är viktigt att ha rätt attityd och ha kunden i fokus om man ska jobba som försäkringsrådgivare, menar Marie.

– Det personliga bemötandet är det som är avgörande i vår bransch, att ge kunden det den vill ha. Det är det som avgör om kunden stannar kvar eller inte.

Agneta Englund från bolaget If är ordförande i ledningsgruppen för utbildningen. Hon och instämmer i det Marie säger.

– Ja, man måste ha en affärsförståelse. Och då måste man ha driv och självinsikt. Vi rör oss ju i en tjänstesektor. Vi har inga varor att visa upp, utan bara oss själva.

Som försäkringsrådgivare jobbar man inom stora globala försäkringsbolag och har man bara en ingång finns goda möjligheter att utvecklas och växa inom företaget.

–Det finns en spänst i så här stora företag. Det kanske inte låter så sexigt att jobba med försäkringar, men vi som jobbar i branschen vet att det är spännande och utvecklande, konstaterar agneta.

Ut på praktik
Sara och Torkel har ännu inte haft någon praktik men ska nu till våren ut ha fem
veckor och sen till hösten tio veckor. Praktiken kommer att ge mycket, tror de.

– Och då kommer man ett steg närmare att få ett jobb, säger Sara. För det är ju självklart det man har som mål.

– Ja, jag skulle gärna börja jobba imorgon om jag fick, säger Torkel. Men man får väl ha lite is i magen.

Fler reportage från

Sju yrkeshögskoleutbildningar med utökat stöd för studenter med funktionsnedsättning

Just nu finns det sju yrkeshögskoleutbildningar som du kan söka och få extra stöd i dina studier. På dessa utbildningar...
Läs mer

SACO studentmässa i Stockholm

Är du osäker på vad du vill arbeta med när du blir äldre? Du kanske redan har full koll men vill veta mer om någ...
Läs mer

Framtidens elförsörjning börjar Arboga!

I Arboga utbildar man elkraftsingenjörer. Det är en tvåårig utbildning där studenten själv kan bestämm...
Läs mer

Bollnäs bemannar kulturen!

På Yrkeshögskola Hälsingland i Bollnäs utbildar man kulturkommunikatörer och genom att välkomna alla h...
Läs mer

Fyller företagen med KAMar!

Att arbeta långsiktigt med sina större kunder blir en allt viktigare del av företagens försäljning. Oc...
Läs mer