På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Fyller företagen med KAMar!

Fyller företagen med KAMar!

Skrivet av:

Publicerat: 2014-03-20

Att arbeta långsiktigt med sina större kunder blir en allt viktigare del av företagens försäljning. Och det är precis det en Key Account Manager (KAM) jobbar med – försäljning, som är baserad på långsiktiga relationer.

sedan 2009 har Företagsekonomiska Institutet (FEI) utbildat Key Account Managers och man ser fortfarande ett behov.

– Våra elever får också en helt annan teoretisk utbildning än många KAM har idag, när de kommer ut, säger Stephan Bruns, utbildningsledare på Key Account Manager. Det är få förunnat att starta sin bana som KAM, och efter den här utbildningen har du möjlighet att klättra så mycket snabbare.
Jobben finns framförallt inom industrin och deras service men också inom tjänsteföretagen som står för en väldigt stor del av exporten, avslutar Stephan Bruns.

De säljer långsiktigt

Emma och Jonas gör båda sin sista period av Lärande i arbete (LIA) innan de går ut i vår. Deras bakgrund är väldigt olika och även det de riktar in sig på som KAM.

Vad har du gjort innan du började på FEI?

Jonas: Jag har arbetat med försäljning sedan jag gick ut skolan, senast med en mobiloperatör. Då insåg jag att jag ville inrikta mig på företag. Eftersom jag inte var sugen på att plugga på universitetet i flera år, så kände jag att en yh-utbildning kunde vara ett alternativ.

Emma: Redan i gymnasiet läste jag ekonomi. Sen har jag pluggat en del på universitetet. Juridik, byggnadsteknik och miljövetenskap. Jag gillar affärer, även om jag inte vet vad jag vill göra än.

Närbild på Emma

Namn: Emma Westerberg Ålder: 23 år Favoritkurser: Projektledning och ekonomi

Berätta vad som är bra med utbildningen.

Emma: Att vi kombinerar jobb och plugg var avgörande för att jag valde den här utbildningen, framför att plugga till civilekonom. Jag får ett års arbetslivserfarenhet inom mitt område, vilket ger mig en fördel framför de som enbart gått en akademisk utbildning. Dessutom är våra lärare ute i näringslivet och har färska kunskaper. De vet vad som funkar och de kan digitala medier. Här får vi spetskompetens och en bättre relation till arbetslivet.

Jonas: Bredden på kurser! Jag har verkligen gillat marknadsföringen och att vi läst Corporate social responsibility (CSR). Att våra lärare kommer direkt från näringslivet tror jag också har påverkat att undervisningen varit både inspirerande och pedagogisk. Självklart har LIA:n varit riktigt roligt också och jag har fått en bra bredd på mina praktikperioder.

Ja berätta, hur har er LIA varit?

Jonas: Första perioden var jag på Teracom som äger och förvaltar marknätet och nu är jag på Barncancerfonden. På båda företagen har jag fått delta i idé- och utvecklingsarbeten, och mycket av det vi har lärt oss i de olika kurserna har då kommit till användning.

Närbild på Jonas

Namn: Jonas Karlsson Ålder: 27 år Favoritkurser: Marknadsföring, CSR och projektledning

Emma: Första LIA:n var jag på Fujitsu och var en del av deras KAM-team som arbetade med Swedbank. Nu är jag på Alexander White Fastighetsmäkleri och arbetar med den nya hemsidan och ska sen fortsätta med kundbearbetning.

Vet ni med vad och hur ni vill arbeta i framtiden?

Emma: På ett privat företag utomlands – med hög miljöprofil. Jag vill ha inflytande och arbeta med långsiktiga kundrelationer.

Jonas: Jag vill arbeta med det kreativa inom sälj. Till exempel att sälja in ett koncept inom tjänsteförsäljning. Var vet jag inte än, men alla organisationer behöver säljare och min praktiska erfarenhet är ovärderlig för företagen.

Text: Andrea Irving foto: Emil Andersson