På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Han blir kanske BEST-man för svenska höghastighetståg

Han blir kanske BEST-man för svenska höghastighetståg

Skrivet av: Campus Varberg

Publicerat: 2013-05-06

Johan har alltid varit mycket intresserad av infrastruktur. Han har plöjt rapporter och utredningar; till och med lämnat in medborgarförslag. Under flera år har han letat efter en lämplig utbildning. Nu har han äntligen hittat den.

 ”Jag vill vara med och projektera och bestämma, och järnväg har alltid fascinerat mig. Det är stora projekt som påverkar samhället på många sätt och vis.”

”Man pratar mycket om BEST idag (ban, el, signal, tele) och det var något jag märkte av direkt vid min första LIA. De flesta i branschen är egentligen ”vanliga” civilingenjörer som senare blivit specialiserade inom något område. De kan allt om detta, men kanske inte om de andra delarna. Vi har lärt oss att hela tiden se och väga in aspekter från alla fyra teknikslagen.”

BEST-kompetens är en väldigt bra ingång till branschen och i framtiden växer också kompetensbehovet inom ett flertal andra områden. Då kan BEST-projektör vara en utmärkt grund att stå på. Det vet Johan Tann som nu gör sin andra LIA på Tyréns, ett stort konsultföretag som bland annat projekterar järnvägar.

”Min förra LIA handlade om signalprojektering och nu handlar det om spårprojektering; att bygga ett förbigångsspår så att godståg ska kunna vänta in passerande persontåg.”

Det kanske låter som ett litet projekt, men försök att föreställa dig vad det innebär i markbelastning när ett 750 meter långt godståg som väger 2000 ton står stilla. Ett kilometerlångt spår skall byggas, samtidigt som den vanliga trafiken ska rulla på. Det är en hel del att tänka på.

Med denna erfarenhet i bagaget, fick Johan och en studiekamrat chansen att följa med en svensk delegation till Kina med syfte att studera den enorma utbyggnaden av kinesisk höghastighetsjärnväg.

”Det var en höjdpunkt på många sätt. Vi träffade både ministerier och ingenjörer. I Kina har man utvecklat byggtekniken på ett innovativt sätt och där har vi nog en del att lära.” 

Kanske kan Johan använda kunskapen han fått i Kina för att förverkliga sin dröm – att få projektera Götalandsbanan mellan Jönköping och Göteborg. Framtiden får utvisa om det blir så. Att hitta ett jobb är däremot inga problem – han har redan fyra erbjudanden att ta ställning till.