På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Han gör drömmen möjlig

Skrivet av:

Publicerat: 2011-03-01

Dimitrios Metaxas fick jobb på Dahlbergs trafikskola direkt efter utbildningen.

Han gör drömmen möjlig
Arbetet som trafiklärare är självständigt, och det handlar om att ha en bra dialog. Guldstunder i jobbet är att se elevens utveckling. Att ta körkort är en stor händelse i en människas liv.


En vit körskolebil kör ut på Valhallavägen i Stockholm. Trafiken är intensiv och eleven får utmärkt träning i att köra i storstad. Lambros Mitsis äger både Dahlbergs och Jarla trafikskola som ligger i området.

– Jag har drivit Jarla trafikskola sedan nio år. Vår specialitet är att ha intensivkurser, förklarar han.

På en vägg i lokalen sitter bilder på nyblivna och glada körkortsägare. Att ta körkort är en stor dag i livet, och Lambros Mitsis har förmånen att vara delaktig i det. Han tar även emot elever från trafiklärarutbildningen i Kungsängen. Dimitrios Metaxas gjorde sin praktik här, och berättar om upplägget.

– Praktikanten får först sitta bak i bilen, men efter ett tag flyttar man fram.

Läraren sitter sedan med i baksätet, och går in om det behövs.

Får ta ansvar
När Dimitrios gick ut skolan i november 2010 fick han jobb på Dahlbergs trafikskola där det även går att ta körkort med automatväxel. Han gillar arbetet som trafiklärare bland annat för att det är självständigt.

– Jag får ta ansvar och planera arbetet själv så att det fungerar bra. Så finns en chef som jag kan prata med om det blir problem, säger Dimitrios.

Han tycker att det roligaste i jobbet är att se elevens utveckling. Plötsligt lossnar det, och mycket beror på hur motiverad eleven är. När elever är nöjda med lektionerna är det förstås uppmuntrande för trafikläraren.

– Bekräftelse är viktigt i yrket. Jag är ett verktyg, och ska se till att det blir en
bra planering och dialog, säger han.

Varje elev behöver sitt eget sätt att lära. Dimitrios menar att det är till stor hjälp om trafikläraren har erfarenhet från arbete med människor. Han har själv bland annat kört taxi i tio år.

– Det är också en servicebransch, och har gett mig bra känsla för olika trafiksituationer, säger Dimitrios som är 44 år.

Läsa trafiken

Han tycker att trafiklärarskolan var bra, och berättar att pedagogiken den första terminen var upplagd för att få elever att tänka till. Trafikutvecklingen är inte statisk, och det gäller som trafiklärare att lära elever att läsa trafiken och ta snabba beslut.

– När jag tog körkort handlade det mest om att få kortet. Nu vill vi få elever att bli bra på att köra bil, säger han.

Roligt att utbilda bilförare

Trafiklärarutbildningen i kungsängen startade 2001 och har gott rykte. I den senaste kursen fick alla studenter arbete. De gick ut skolan på fredagen, och började jobba på måndagen.

Therese Nilsson har velat arbeta som trafiklärare ända sedan hon själv tog körkort. Hon fick vänta några år eftersom man måste vara 21 år för att börja på utbildningen.

– Jag minns att det var så roligt att ta körkort, och att jag hade en bra lärare. Att jag valde den här trafiklärarutbildningen beror på att jag hade hört talas om den, och närheten till Stockholm lockade, säger Therese som är från Hudiksvall.

Robert Eriksson hade också en bra upplevelse när han tog körkort. Han har använt bilen som verktyg i olika jobb.

– Jag har bland annat kört hemglassbil. Där fick jag hantera olika kunder, och även elever i körskola får man ta på olika sätt. Det är en utmaning, säger robert som är 31 år och bor i Sundbyberg.

Motiverade elever

Peter Kinnbo är utbildningsansvarig, och tycker att trafiklärare är det bästa yrket om man vill vara pedagog och ha motiverade elever.

– Det är bra att vara socialt kompetent och intresserad av andra människor. Det gäller att bli medveten om vem man är, och sin egen läroprocess, säger han.

Han rekommenderar
de som är intresserade av att söka utbildningen att först åka med en körskola några dagar.

– Det är bra om de som börjar här vet att de verkligen vill arbeta med yrket, säger Peter som är trafiklärare i grunden.

Medelåldern på studenterna är 30 år, och alla som tagit examen har fått jobb. Omsättningen av trafiklärare är stor i storstäderna, och det finns ett stort behov av utbildade i Stockholmsområdet.

– Skolan har ett gott rykte
, och en viktig uppgift att fylla. Vi har ett samhällsansvar att få en säkrare trafiksituation, säger Peter som är glad över att skolan nu får starta klasser både höst och vår.

Han tycker att det vore bra om flera kvinnor blev trafiklärare. Enligt undersökningar känner sig elever tryggare med kvinnliga lärare.

Öva pedagogik
Både Therese och Robert gillar yrkeshögskolans upplägg att varva teori och praktik. Klassen jobbar nu med att förbereda teorilektioner för fordonstekniker. Yrkeshögskolan vill på olika sätt få elever att tänka som entreprenörer.

Robert vill gärna i framtiden starta eget eller köpa en inarbetad trafikskola.

– Det är naivt att tro att det går att starta eget direkt efter utbildningen. Man måste jobba och få erfarenhet först, säger robert.

Fler reportage från

Sju yrkeshögskoleutbildningar med utökat stöd för studenter med funktionsnedsättning

Just nu finns det sju yrkeshögskoleutbildningar som du kan söka och få extra stöd i dina studier. På dessa utbildningar...
Läs mer

SACO studentmässa i Stockholm

Är du osäker på vad du vill arbeta med när du blir äldre? Du kanske redan har full koll men vill veta mer om någ...
Läs mer

Framtidens elförsörjning börjar Arboga!

I Arboga utbildar man elkraftsingenjörer. Det är en tvåårig utbildning där studenten själv kan bestämm...
Läs mer

Bollnäs bemannar kulturen!

På Yrkeshögskola Hälsingland i Bollnäs utbildar man kulturkommunikatörer och genom att välkomna alla h...
Läs mer

Fyller företagen med KAMar!

Att arbeta långsiktigt med sina större kunder blir en allt viktigare del av företagens försäljning. Oc...
Läs mer