På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Omväxlande jobb för problemlösaren

Omväxlande jobb för problemlösaren

Skrivet av: Lernia Yrkeshögskola

Publicerat: 2015-03-27

Nio av tio som läser till produktionstekniker får jobb efter utbildningen. Joakim Lundström är en av dem. I dag arbetar han på gummitillverkaren Metso med att effektivisera produktionen – och göra saker smartare.

Joakim Lundströms dagar börjar ganska snarlikt. Ett morgonmöte med en
åtgärdsrapport som ska gås igenom. Därefter kan vad som helst hända. Livet som produktionstekniker är omväxlande och mycket stimulerande för den som gillar att lösa problem och göra saker smartare.

På Metso i Ersmark, strax norr om Skellefteå, tillverkas gummiprodukter. Nästan uteslutande handlar det om produktion för gruvindustrin, som slitskydd, men anläggningen står även som producent av gummimaterial till andra enheter inom Metso.

– Man kan säga att hela konceptet går ut på att få stål att fästa på gummi, säger Joakim Lundström, 26, produktionstekniker.

För två år sedan genomförde han sitt examensarbete här och har blivit kvar sedan dess. Som en av anläggningens två produktionstekniker går hans arbete kortfattat ut på att göra saker smartare. Han ska se till att produktionen går smidigare och blir mer kostnadseffektiv, han stuvar om där det behövs, ser till att fel åtgärdas och hjälper till med sitt kunnande när nya maskiner ska köpas in.

– Jag jobbar mycket med logistik och gör ritningar i 2D och 3D, men arbetet som produktionstekniker är väldigt omfattande och berör både teknik och människor. Det handlar mycket om problemlösning och det var väl delvis vad som lockade mig till jobbet, säger Joakim och fortsätter:

– Det finns i stort sett ingenting i standardutförande här. Vi gör skräddarsydda lösningar för våra kunder och det betyder att vi oftast måste skapa skräddarsydda lösningar åt oss själva.

Produktionsteknikerutbildningen är en tvåårig yrkeshögskoleutbildning via Lernia som sker på distans från Piteå med ett antal obligatoriska träffar. En tredjedel av utbildningstiden är förlagd ute på arbetsplatser i så kallad LIA (Lärande i arbetslivet), och enligt Joakim var det avgörande när han sökte sig till utbildningen.

– Det var en bra utbildning och vi hade duktiga lärare. Jag uppskattade också träffarna med de andra eleverna – att höra om andra erfarenheter och lösningar är givande. Men enbart teori skulle göra det väldigt svårt att skapa sig en uppfattning om yrkesrollen.

"Att få vistas ute på företag förberedde mig väl för yrket och gav mig en chans att visa vad jag kan".

Bevisligen gick det vägen. Faktum är att utbildningen leder till jobb för nio av tio som går den. Det är företagens behov av kompetens som styr innehåll och upplägg av utbildningen, vilket innebär att studenterna inte riskerar att komma ut på en övermättad arbetsmarknad.

– Produktionsteknikerutbildningen är dessutom väldigt bred och öppnar för andra karriärer, exempelvis som projektledare. Den håller en hög kvalitet och vi får god respons från både elever och företag, säger Ulf Olofsson, verksamhetschef på Lernia och ansvarig för utbildningen.

FAKTA
Utbildning: Produktionstekniker, distans
Utbildningslängd: 2 år.
Antal poäng: 400 YH-poäng

Kursupplägg: Utbildningen sker på distans och man kopplar upp sig till föreläsningar och gruppövningar med hjälp av ett distansverktyg. Omkring två obligatoriska träffar per termin. 1/3 av utbildningstiden är företagsförlagd.

Text: Per Strömbro Foto: Paulina Holmgren