På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Praktikplats i New York

Skrivet av:

Publicerat: 2011-03-01

Nina Amjadi gör praktik på en reklambyrå i New York. Hon samlar erfarenhet för att starta en egen digital innovationsbyrå. I framtiden vill Nina inspirera nya talanger på Hyper Island.

Nina Amjade tycker att valet av utbildning i Digital Media på Hyper Island var det bästa beslutet hon tagit i sitt liv.

– Jag älskar utbildningsmetoden, och tycker att det är framtidens skola. Vi utbildas till arbetskollegor och ledare som på ett bra sätt kan hantera problemlösning med innovativt tänkande, säger Nina som är 24 år.

Hon är född i kurdistan, och kom till Sverige när hon var två år. Hennes stora intresse har varit basket, och hon har spelat och coachat för Järfalla Basket.

Hon har gått utbildning i advertising på Berghs i Stockholm, och läst Graphic Design på Santa Monica College i Los angeles.

I alla program på Hyper Island ingår en praktikperiod och Nina gör sin på byrån Your Majesty, som startats av en student som läst på Hyper Island i karlskrona.

– Jag jobbar med idéutveckling och brainstorming, och är med på resursplaneringar. Jag har en massa kundkontakt, och agerar mer eller mindre som en spindel i nätet mellan kunder och våra kreatörer, berättar Nina.

Gör Hemsida

Nina jobbar i slutfasen med en hemsida. Det kan innebära att hon går hem från jobbet 20.00, men får ett mail två timmar senare, och får sätta igång och jobba igen.

– New York är en tuff stad där man får pusha sig själv maximalt för att hänga med. Det är hård konkurrens och man måste vara alert, säger Nina som valde New York på grund av dessa faktorer. Hon menar att det i varje bransch är viktigt att bygga nätverk kring sig, och i New York är byråernas kontaktnät stort.

– Man lär känna tusentals människor som man kan lära sig mycket av, och bli inspirerad av, säger Nina.

Starta eget

Inom de närmsta fem åren vill Nina jobba inom reklambranschen i New York, San Francisco eller London. Hon vill samla på sig erfarenhet som kan leda till att hon kan starta en egen digital innovationsbyrå. Hon är inte ensam om detta, var femte ex-student från Hyper Island driver idag eget företag.

Nina är även intresserad av arbetsprocesser, gruppdynamik och ledarskap.
– I framtiden vill jag gärna vara någon som kommer tillbaka till Hyper Island för att föreläsa och inspirera nya talanger. Det sistnämnda är egentligen det som driver mig mest
– Att få ge tillbaka, säger Nina.

Att lära för livet

En skola utan lärare, lektioner, läxor och prov. Hyper Island utbildar inom Digitala medier och interaktiv kommunikation. Hela 98 procent av studenterna får jobb efter examen.

På Väggarna sitter post-it-lappar i regnbågens alla färger. Studenter sitter i grupper, djupt försjunka i diskussioner om deras senaste projekt.

Haris Badic går programmet Motion Graphics, rörlig grafisk form, och gillar Hyper Islands unika metod för undervisning. I grupparbeten lär studenter av varandra i ett nära samarbete med internationella föreläsare och företag. Det handlar om learning by doing och ett livslångt lärande.

– Vi har inga böcker vilket är underbart! Vi hittar kunskap på annat håll. Jag tror att det är viktigt att fråga mycket inför en uppgift, och att få feedback, säger Haris som är 29 år och bor i Stockholm.

Ett av de senaste projekten var att göra introduktionsfilmer för mtv:s spellistor. Allt är alltså baserat på att lösa verkliga uppgifter på ett kreativt sätt, och våga prova sig fram.

Personlig utveckling

Hyper Island startades i karlskrona för mer än 15 år sedan av tre kompisar som utmanade den traditionella skolan. De ville skapa en utbildning som fokuserade på personlig utveckling och gruppdynamik.

– Vi är mycket stolta över vårt sätt att bedriva utbildning. Vi fick Nationalencyklopedins kunskapspris hösten 2010, vilket känns som ett kvitto på att vår metod fungerar, säger  Charlotte Sundåker som är marknadschef.

Hon berättar att 98 procent av studenterna får jobb efter examen. Många hamnar på reklambyråer runt om i världen. Var fjärde student har tre eller fler jobberbjudanden att välja mellan. Charlotte poängterar att Hyper Island inte är någon elitskola.

Under en rekryteringsdag väljs studenter med utvecklingspotential samt olikartad bakgrund, erfarenhet och personlighet. Allt för att skapa grupper som liknar arbetslivet.

– Det är viktigt med ömsesidig kärlek, att studenterna väljer oss lika mycket som vi väljer dem.

Älskar film
Haris intresse för formgivning startade på ett skivbolag, när han jobbade med grafisk formgivning . Han har även läst grafisk form och reklam på Beckmans kvällsskola. I framtiden vill Haris helst behålla den konstnärliga inriktningen.

– Jag älskar speciellt gamla filmer, och vill gärna arbeta med att göra film- vinjetter, säger Haris som funderar på att göra praktik i Los angeles.

Hyper Island har en internationell profil med 60 studenter från 19 länder, vilket gör att arbetsspråket är engelska. Skolan har även utbildningarna Mobile applications, Digital Media, eCommerce Manager, samt Interactive art Director.

Fler reportage från

Sju yrkeshögskoleutbildningar med utökat stöd för studenter med funktionsnedsättning

Just nu finns det sju yrkeshögskoleutbildningar som du kan söka och få extra stöd i dina studier. På dessa utbildningar...
Läs mer

SACO studentmässa i Stockholm

Är du osäker på vad du vill arbeta med när du blir äldre? Du kanske redan har full koll men vill veta mer om någ...
Läs mer

Framtidens elförsörjning börjar Arboga!

I Arboga utbildar man elkraftsingenjörer. Det är en tvåårig utbildning där studenten själv kan bestämm...
Läs mer

Bollnäs bemannar kulturen!

På Yrkeshögskola Hälsingland i Bollnäs utbildar man kulturkommunikatörer och genom att välkomna alla h...
Läs mer

Fyller företagen med KAMar!

Att arbeta långsiktigt med sina större kunder blir en allt viktigare del av företagens försäljning. Oc...
Läs mer