På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Skolprojektet blev en kampanj för hälsogurus

Skolprojektet blev en kampanj för hälsogurus

Skrivet av: Medieinstitutet

Publicerat: 2013-01-17

Tillsammans med sina två klasskompisar har Therese Gyllenberg utvecklat ett projekt där Ica Bokförlag, som ligger under Forma, är uppdragsgivaren. 

Trion gjorde en kampanj i sociala medier för att marknadsföra releasen av Ulrika Davidsson och Ola Lauritzons nya bok "Den Nya GI-metoden" som släpptes i veckan.

Detta efter ett skolprojekt på Medieinstitutet i Stockholm i våras där Therese GyllenbergHelen Lindqvist och Therese Hallings idé valdes ut. De fick uppdraget i november.

– De ville testa vår idé eftersom de gillade kreativiteten. Vi har fungerat som en byrå och arbetsgrupp och fick två veckor på oss att pitcha idéen inför förlaget, säger Therese Gyllenberg till Resumé.

När Forma valde att tacka ja till tre av arbetsgruppens fyra idéer fick de tre veckor på sig att anställa en produktionsbyrå, skriva texter och planera innehåll till kampanjen. 

Kampanjen "Kickstart 2013" tjuvstartade i december. Utmaningen och fokus för arbetsgruppen har varit hälsa. "Kickstarten" äger rum mellan den 2-31 januari. 

Kampanjen på Facebook går ut på att användarna ska utmana sina vänner att nå en bättre hälsa. Utmaningarna kan handla om allt mellan kost, motion och att undvika alkohol. Användarens vänner väljer att anta eller avböja utmaningen. Arbetsgruppen har också tagit fram en Facebook-applikation till kampanjen. 

– Målgruppen har varit tacksam när det kommer till att dela med sig av sina råd. Allt handlar om att bygga upp en gemenskap, en "tillsammanskänsla", säger Therese Gyllenberg

Arbetsgruppen har stått för idé, copy, projektledning och koncept. De har bara tagit in extern hjälp för produktion av Facebook-appen. De har fått draghjälp av författarna Ulrika Davidsson och Ola Lauritzon som puffat för kampanjen på sina bloggar.  
 
I vår examineras trion från utbildningen i webbkommunikation vid Medieinstitutet på Tulegatan i Stockholm.

– Efter det väljer man sin egen väg. Det är en väldigt bred utbildning, de flesta kommer att söka praktik som webbredaktörer på kundsidan. Men jag vill helst av allt jobba på byråsidan, säger Therese Gyllenberg.

Fler reportage från Medieinstitutet

Sociala Medier - en framtidsbransch!

Stor efterfrågan av arbetskraft inom information och kommunikation i de senaste rapporterna om va...