På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Lärarassistent

Lärarassistent

Vårdyrkeshögskolan

Lärarassistent

Är du serviceinriktad och tycker om att arbeta med människor? Är du lösningsfokuserad och ser möjligheter istället för problem? Välj ett yrke som behövs - bli lärarassistent!

Behovet av lärarassistenter inom skolan ökar i takt med att de administrativa arbetsuppgifterna blir allt fler och de som utbildar sig till lärare blir allt färre. Som lärarassistent blir du automatiskt attraktiv på arbetsmarknaden då du har kunskap och kompetens att utföra arbetsuppgifter som bidrar till en bättre arbetsmiljö som effektiviserar och höjer kvaliteten i skolan.

Vad gör en lärarassistent?
Att arbeta som lärarassistent är ett omväxlande och ansvarsfullt yrke. Som lärarassistent ansvarar du främst för administrativa arbetsuppgifter som är kopplade till enskilda lärare eller arbetslag inom skolan. Men din arbetsdag blir omväxlande med allt från att skriva olika typer av dokument, till att hantera skolans digitala verktyg och planera och administrera möten.

I ditt arbete kommer du att möta många olika människor där det gäller att du fångar upp och förstår deras behov och på vilket sätt du kan hjälpa till och bidra. Du behöver tänka lösningsfokuserat, vara flexibel och ha förmåga att identifiera, prioritera och utföra de uppgifter som behöver göras. Du bidrar således till ett positivt arbetsklimat där människor trivs och vill arbeta.

Vad kan jag arbeta med efter examen?
Efter avslutad utbildning hos oss kan du söka jobb som lärarassistent. Detta är en relativt ny titel i skolan. På vissa platser kan rollen även benämnas pedagogassistent eller skolassistent. Behovet av lärarassistenter ökar idag och såväl rektorer, skolchefer som politiker och fackförbund lyfter fram denna yrkeskompetens som ett komplement och välkommet tillskott i skolans organisation.

Vilken kunskap har jag efter utbildningen?
Efter utbildningen har du kompetens att utföra praktiska och teoretiska administrativa arbetsuppgifter, men du har också kunskap om skolans värdegrund och de styrdokument som finns för skolan för att kunna bemöta olika människor och agera professionellt. Du har kunskap om skolans arbetsprocesser och kvalitetskriterier samt kan självständigt identifiera och lösa problem som kan uppstå inom ditt område. Genom utbildningen har du även erfarenhet av att arbeta praktiskt inom yrket, då utbildningen innefattar 16 veckors LIA (lärande i arbete).

Kontakt
Malin Nylén, utbildningsansvarig
013-35 78 00

200 YH-poäng

Start *

2018-08-21

2019-08-01

Slut

2019-06-07

2020-06-07

Studietakt

100%

* Dubbelkolla gärna datum med anordnaren

ANSÖKAN ÄR STÄNGD