På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Receptions-, konferens- och housekeepingansvarig

Receptions-, konferens- och housekeepingansvarig

Yrgo

Receptions-, konferens- och housekeepingansvarig

Vill du arbeta som ansvarig inom hotellbranschen? Under utbildningen lär du dig jobba med styrning, ledning och marknadsföring för att kunna driva receptions-, konferens- och housekeepingverksamhet på ett lönsamt och hållbart sätt.

Att arbeta som ansvarig inom reception, konferens och housekeeping
Som ansvarig inom reception, konferens och housekeeping leder och planerar du det dagliga arbetet för personalen och gör budget och kalkyler för ökad lönsamhet och hållbarhet.

Du jobbar långsiktigt och strategiskt med planer för marknadsföring och försäljning, men kan också operativt sköta företagets kommunikation i till exempel sociala medier.

Yrkesroller och arbetsplatser
Utbildningen förbereder dig för flera möjliga yrkesroller inom reception, konferens och housekeeping. Du kan till exempel arbeta som Revenue Assistant eller Manager, Operations Manager, Shiftleader eller Supervisor.

Din framtida arbetsplats är främst inom hotell men kan också vara inom företagsreception, co-working, kontorshotell, vandrarhem/bed & breakfast, bokningsbolag och event eller mässor.

Om utbildningen
Under utbildningen får du bland annat lära dig

  • arbeta med styrning, ledning och uppföljning i en organisation
  • göra budget, ekonomiska kalkyler och lönsamhetsbedömningar
  • planera, leda, fördela och följa upp den dagliga verksamheten inom reception, konferens och housekeeping
  • strategisk och taktisk marknadsföring med kunskap om konkurrens, produkt, pris och kommunikationsval
  • retorik och presentationsteknik
  • använda digitala medier för det kommunikativa, administrativa och ekonomiska arbetet, allt från sociala medier till relevanta bokningssystem.

LIA (praktik)
En stor del av utbildningen består av LIA (lärande i arbete), vilket är yrkeshögskolans version av praktik. Under LIA:n får du träning i yrkesrollen och kontakter i arbetslivet som mycket väl kan leda till jobb efter examen.

Studieupplägg och examen
Utbildningen är ettårig, platsbunden (ej distans) och går på heltid. Undervisningen varierar mycket och består bland annat av projektarbeten, föreläsningar, seminarier och studiebesök. Vi arbetar tätt ihop med näringslivet och de flesta föreläsare, handledare och mentorer är yrkesverksamma personer inom området.

Utbildningen leder till en yrkeshögskoleexamen.

Samarbete med branschen
Vi har ett tätt samarbete med företag och organisationer i branschen, som bland annat deltar i utbildningens ledningsgrupp, föreläser och tar emot studerande på LIA (praktik).

Mer info och ansökan
Läs mer och ansök på Yrgos webbplats: https://yrgo.se/utbildningar/receptions-konferens-housekeepingansvarig/

Studietakt

100%

Poäng

210 YH-poäng

Start *

2021-09-06

Slut

2022-05-27

Sista ansökn.dag *

Sen ansökan

Ansökan stänger*

2021-09-17

* Dubbelkolla gärna datum med anordnaren

Ansök direkt

JAG VILL HA MER INFORMATION

Vill du ha mer information om en utbildning? Här kan du kontakta utbildningsanordnaren om Receptions-, konferens- och housekeepingansvarig på Yrgo.