Nyexaminerade Growth Marketing-studenter berättar om höjdpunkter från året och sina nya jobb
Kan ni berätta om något som ni tyckte var extra roligt eller lärorikt från året?
Hampus: Vi hade ett hackathon i våras där vi under 24 timmar fick ett case där vi skulle hjälpa en kund med en utmaning. Det var väldigt kul och lärorikt. Vi satt i ett team och kollade igenom deras data och använde oss av allt vi hade lärt oss under året för att ge kunden growth-strategier utifrån vår analys.
Liza: Vi fick en riktig budget från ett start-up och möjligheten att testa om det gick bäst för dem att annonsera på LinkedIn eller Facebook. Testet gjorde vi genom att annonsera lika länge, med samma content och med samma summa under tre dagar.
Marcus: Kursen e-handel hade ett av mina favoritcases. Där fick vi uppgiften att öppna vår egna e-handel. Detta resulterade i att jag fick lära mig mycket om hur start-up-världen funkar men även hur man kopplar olika typer av annonsverktyg, målgruppsanalys och growth strategy. Detta var även ett riktigt bra tillfälle att testa sina lärdomar från de andra kurserna och applicera dem i sin egna e-handel, både gällande verktyg och growth-tänk.
Caroline: Den kursen jag tyckte var absolut roligast och mest lärorik var e-handel. Då fick man verkligen testa sina vingar för att utveckla ett helhetskoncept, alltifrån varumärke till tech-stack och digital annonsering. Det var kul att se hur alla i klassen valt att nischa sig inom growth, och jag blev så imponerad över hur kreativa och duktiga alla är!
Finns det något som ni önskar att ni visste om Berghs eller programmet innan ni började?
Hampus: Det är inte så mycket jag önskade att jag visste innan, förutom att börja lära mig Google Analytics så tidigt som möjligt. Men jag vill lägga till något som är väldigt värdefullt för nya studenter att veta, som jag tror en del missade under mitt år: Berghs och studenterna som går där kommer att vara ett av det starkaste nätverken i er karriär, så använd tiden till att lära känna dem som jobbar på Berghs, studenter, kursansvariga och föreläsare. Det är extremt värdefullt.
Liza: Föreläsarna har haft väldigt relevant och uppdaterad kunskap då de är aktiva i branschen och arbetslivet. Detta eftersom de bara föreläser på sidan om jobbet. Kort sagt, jag önskar att jag tidigare hade tänkt på att ställa massa frågor!
Marcus: Att det är mycket grupparbeten och att man ska förbereda sig på att göra många uppgifter med andra. Detta gör att man måste tänka på ett annat sätt och lista ut hur gruppen tillsammans kan koppla ihop våra idéer och presentera det på ett snyggt och smart sätt.
Caroline: The sky is the limit! Min största take away från året är hur brett growth är. Om det skulle vara ett område eller företag man intresserar sig extra för ska man inte vara rädd för att ställa frågor och nätverka på LinkedIn. Nyfikenhet och engagemang tar en längre än vad man kan tro!
Vad gör ni idag?
Hampus: Idag jobbar jag som Growth Specialist på en startup som heter Movesta. Där är min roll att skapa experiment, hitta growth hacks och att skapa exponentiell tillväxt.
Liza: Jag är Associate Digital Specialist på Precis Digital. Som Digital Specialist är jag konsult och hjälper företag att sätta upp och analysera betald sökannonsering från bl.a. Google. I mitt team arbetar vi även med digitala annonser på sociala kanaler såsom Facebook, TikTok etc. Utöver detta analyserar vi också data i Google Analytics, med mera.
Marcus: Idag jobbar jag som Growth & Performance specialist på den digitala byrån Twigeo, Jag är den första som enbart jobbar in-house och fokuserar på byråns egna tillväxt.
Caroline: Just nu unnar jag mig sommarlov efter ett hektiskt men väldigt lärorikt och kul år på Berghs! Sen planerar jag att jobba in-house i Stockholm med paid social.