På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Film

UX-designer

UX-designer

Nackademin

UX-designer

UX står för User eXperience och handlar om upplevelsen av att använda en produkt eller ett system. Det kan gälla appar för mobiltelefoner, datorer och paddor, men också instrument- och kontrollpaneler. En UX-designer fungerar lite som en informationsarkitekt, men också psykolog –genom undersökningar och strukturerade metoder klurar du ut så mycket som möjligt om kunden och användaren: om behov och önskemål, och hur användaren fungerar i interaktion med produkten eller systemet. Syftet är att designa och utveckla produkter som upplevs som maximalt användarvänliga, ändamålsenliga, smarta, smidiga, snabba och kul!

Data blir alltmer tillgänglig – och efterfrågad. Mobila system blir vanligare, viktigare, och skärmgrafiken bättre. Kraven blir högre och kunder förväntar sig numera att alla hemsidor, även det egna företagets internwebb, ska fungera lika bra som de allra bästa siterna, till exempel Facebook. Och ett välfungerande och användbart gränssnitt är ofta helt avgörande för om en konsument väljer att klicka på ”köp”. Det är också en av de mest effektiva faktorerna i konkurrensen med andra e-handelsföretag som säljer samma saker. Att UX-designers är viktiga i samhället – för både företagen och deras kunder – råder det ingen tvekan om.

Är du socialt lagd och har lite av en vetenskaplig ådra, är intresserad av och nyfiken på människor och deras beteende, och av affärer, så kan det här vara yrket för dig. Efter avslutad utbildning kan du förmodligen välja och vraka mellan jobben, och få uppdrag inom alla möjliga typer av företag och branscher.

Utbildningen
Efter utbildningen ska du självständigt och i grupp med kollegor, kunder och andra, med stöd i UX-teorin och med yrkesmässiga verktyg, kunna designa produkter och system som är lätta att förstå och uppmuntrar till användning.

I utbildningen ingår bland annat

  • Målgruppsanalys och skapande av personas.
  • Konceptmodellering; informationsarkitektur, gränssnittsstruktur och navigationsscheman.
  • User story mapping och indelning i Minimal Viable Product-leveranser.
  • Skiss av wireframe-flöden och skapande av html-prototyper.
  • Gränssnittsdesign enligt användarens behov för olika plattformar såsom webb, mobil och surfplattor.
  • Konceptuell design och tidiga prototyper med hjälp av interativa utvärderingsprocesser.
  • Projektmodeller som LeanUX, Agil och Scrum.

Info om praktik
En stor del av utbildningen är förlagd på en verklig arbetsplats. Där får du under erfaren handledning omsätta teori i praktisk arbetslivserfarenhet och utveckla, fördjupa och befästa dina lärdomar till kunskap. Där har du också chansen att lära dig mer om vilka utmaningar som finns i yrkesrollen, skaffa värdefulla kontakter och lära känna branschen på ett djupare plan.

På Nackademin har vi en unik närhet till anställande företag och du får en mycket relevant kunskap, eftersom näringslivet medverkar i både innehåll, upplägg och lärande. Genom LIA (Lärande i Arbete = praktik på arbetsplats) så är Nackademin också en självklar rekryteringsbas, och våra studenter har gott rykte i branschen.

400 YH-poäng

Start *

Påbörjad

Påbörjad

2019-08-23

Slut

2019-05-24

2020-05-22

2021-05-21

Studietakt

100%

* Dubbelkolla gärna datum med anordnaren

ANSÖKAN ÄR STÄNGD

Nackademin

Laddar...