Growth marketing bild

Growth marketing

Vill du ta nästa steg i din karriär och utveckla din kompetens inom datadriven marknadsföring?

Om kursen

I kursen Growth Marketing får du de verktyg och metoder som behövs för att förstå dina kunder och skapa värdeskapande kommunikation som ger resultat. Du kommer att utveckla ett metodiskt, kreativt och resultatinriktat arbetssätt som bygger på analys och insikter.

Du får lära dig att använda digitala verktyg och system för att samla in och analysera data, exempelvis Google Tag Manager, Google Analytics 4, CRM-system, BigQuery och Supermetrics. Du får kunskap i att skapa marknadsstrategier och att mäta, analysera och optimera marknadsaktiviteter för att driva tillväxt. Du får även praktisk erfarenhet av konverteringsoptimering, som att förbättra landningssidor och appar, genomföra A/B-tester och identifiera nya möjligheter med hjälp av data och kreativitet.

Kursen ger dig insikt i digital affärsutveckling och hur ny teknik kan användas för att skapa lönsamhet och tillväxt. Du lär dig förstå användarnas beteende och behov under hela kundresan i olika kanaler (omnichannel), samt grunderna i användarundersökningar. Dessutom diskuteras hur digital marknadsföring kan bidra till en mer hållbar utveckling genom att ersätta resurskrävande, traditionell marknadsföring. Du får även med dig hur värdeladdad kommunikation kan användas för att påverka mottagare och främja etisk och social hållbarhet.

Efter kursen har du kompetens att arbeta med datadriven marknadsföring och affärsutveckling som bidrar till både tillväxt och hållbarhet.

Utbildningens mål

Utbildningen syftar till att ge en god kompetens för praktiskt och självständigt arbete inom Growth marketing. Efter fullgjord utbildning har du kompetenser att:

  • Arbeta datadrivet med CRM för att driva lönsamhet och tillväxt
  • Arbeta i relevanta plattformar, verktyg och system
  • Arbeta med growth genom ett metodiskt arbetssätt
  • Implementera ett ”growth mindset” i en organisation
  • Producera socialt- och miljömässigt hållbara marknadsföringsbudskap
  • Skapa en datadriven marknadsstrategi

Kursen är en mycket efterfrågad distansutbildning på 16 veckor, undervisning 3 timmer per vecka, och riktar sig till dig som har dokumenterad yrkeserfarenhet inom arbete med marknadsföring och/eller kommunikation omfattande minst ett år på heltid.