Juridik
Juridiska arbetsuppgifter finns så gott som i alla branscher. De som jobbar inom yrkesområde Juridik analyserar och löser diverse juridiska frågor och ser till att regler och lagar följs. Arbete inom juridik kan bland annat handla om domstolsarbete, affärsjuridik, skatterätt, familjerätt eller andra områden där parter skall förhandlas, uppgifter granskas eller att upprätta kontrakt och andra rättsliga handlingar.

Filter
Studieform

Din sökning på gav 27 träffar

Fastighetsförvaltare

Newton Kompetensutveckling

Vår YH-utbildning till fastighetsförvaltare förbereder dig på bästa sätt för arbetet som fastighetsförvaltare. Det råder en stor efterfrågan på modern och nytänkande kompetens.

Arbetsuppgifterna som fastighetsförvaltare kan variera från ekonomiansvar till planering av fastighetens underhåll samt kommande reparationer. Det krävs god kunskap inom flera kompetensområden och med vår utbildning till fastighetsförvaltare förbereds du på bästa sätt för arbetet som fastighetsförvaltare.

Newtons YH-utbildning inom fastighetsförvaltning är utformad efter de kompetenskrav som företag idag efterfrågar och ger dig de teoretiska kunskaper som krävs samt möjligheten att omsätta dina kunskaper under tre praktikperioder.

Du får kombinera de teoretiska delarna med praktik, vilket ger dig ökad förståelse för de teoretiska delarna samt en gyllene chans att testa dina kunskaper i arbetslivet.

Att studera på yrkeshögskola ger både erfarenhet och kompetens – en ovärderlig kombination när du ska inleda din karriär inom fastighetsförvaltning.

Särskilda förkunskaper som krävs:

  • Har lägsta betyg Godkänt/E i Matematik B/2 (A, B eller C) eller motsvarande
  • Har lägsta betyget Godkänt/E i Svenska B/2 eller motsvarande
Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Höstterminen 2026
Höstterminen 2027
Utbildningsslut
Höstterminen 2027
Höstterminen 2028
Höstterminen 2029
Studietakt
100%
YH poäng
500 YH-poäng (ca. 2.5 år)
Ansökan öppnar
Sen ansökan
Branscher
Bygg & fastighet
Ekonomi, admin, sälj
Juridik

Redovisningsekonom/konsult med lönekompetens

NBI/Handelsakademin

Vill du jobba med ekonomisk redovisning och information? Då är yrkesrollen Redovisningsekonom/konsult med lönekompetens rätt för dig. Som Redovisningsekonom arbetar du med bokföring, ekonomisk redovisning, hantering av avgifter och skatter samt löneadministration. Efter utbildningen kan du jobba som t ex redovisningsekonom, ekonomiassistent eller löneadministratör.

Vad gör en Redovisningsekonom/konsult med lönekompetens?

En Redovisningsekonom har en central och viktig roll inom företag och organisationer eftersom de ansvarar för att hantera och rapportera företagets ekonomi på ett korrekt och lagligt sätt. Rollen som Redovisningsekonom innebär ansvar för bokföring, ekonomisk redovisning och korrekt hantering av arbetsgivaravgifter, skatter och moms. Ditt deltagande i bokslut och årsredovisning ger en helhetsbild av företagets ekonomi och stödjer beslutsfattandet för att nå lönsamhetsmålen.

En Redovisningsekonom med löneadministration intar en nyckelposition inom hanteringen och administrationen av företagets lönefrågor med hjälp av avancerade digitala verktyg och system. Deras mångfacetterade arbetsuppgifter inkluderar löneberäkningar, administration av lönesystem, efterlevnad av lagstiftning och regelverk, kommunikation med anställda, generering av rapporter och samverkan med andra avdelningar.

Utöver interna positioner kan redovisningsekonomer även arbeta som konsulter eller på redovisningsbyråer som tillhandahåller ekonomiska tjänster till olika kunder. Som redovisningskonsult intar du en än mer konsultativ och rådgivande roll för kunderna.

Finns det en efterfrågan på redovisningsekonomer/konsulter med lönekompetens?

Efterfrågan på redovisningsekonomer och konsulter med kompetens inom löneadministration är hög i Sverige. Eftersom företag och organisationer behöver upprätthålla noggranna ekonomiska register och följa regelverk för redovisning och beskattning, är behovet av kvalificerade redovisningsekonomer konstant. Många företag, särskilt större företag, anställer interna redovisningsekonomer för att hantera sina ekonomiska processer.

Det startas drygt 70 000 företag varje år i Sverige och en allt högre andel av företagen outsourcar redovisning och lönehantering. Redovisningsbyråer har större efterfrågan från kunder än de kan möta och har därför ett stort behov av att rekrytera utbildade redovisningsekonomer.

Digitalisering, automatisering och hållbarhetsrapportering förändrar yrkesrollen till att bli mer konsultativ och strategisk. Redovisningsekonomer/konsulter kommer således inte att stå utan jobb, utan yrkesrollen kommer att förändras till att mer fokusera på värdeskapande uppgifter.

Vilken kompetens har jag efter utbildningen?

Redovisning och löneadministration
Du har djupgående kunskaper i löpande bokföring, bokslut, årsredovisning och deklaration samt löneadministration. Du kan självständigt hantera skatter, moms och arbetsgivaravgifter enligt gällande lagar och redovisningsprinciper.

Konsultativ och rådgivande förmåga
Yrkesrollen utvecklas mot en mer strategisk och rådgivande funktion. Du kan ge ekonomisk rådgivning till kunder och företag, analysera finansiella rapporter och stödja beslutsfattande kring lönsamhet och ekonomisk planering.

Digital kompetens och automatisering
Du har förmåga att arbeta i och optimera digitala redovisnings- och lönesystem, samt förstå och implementera automatiserade processer och AI-teknologi för att effektivisera ekonomiska arbetsflöden.

Hållbarhetsredovisning och regelefterlevnad
Du har kunskap om Agenda 2030 och Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) samt kan hantera hållbarhetsredovisning och säkerställa att företag följer gällande lagstiftning inom redovisning och beskattning.

Kommunikation och samarbete
Du kan anpassa din kommunikation efter olika målgrupper, hantera kundrelationer och arbeta effektivt i team. Detta är avgörande för att kunna agera som konsult och samverka med olika funktioner inom en organisation.

Hur ser utbildningens upplägg ut?

Utbildningen är en schemalagd heltidsutbildning som kombinerar teori med 24 veckors praktik i arbetslivet. 2-3 dagar per vecka genomförs lärarledd undervisning på skolan eller online vilket kan variera något mellan kurserna. Övrig tid förväntas du delta aktivt i projekt- och grupparbeten, gästföreläsningar mm. Totalt behöver du lägga ca 40 timmar per vecka på dina studier. Under lärande i arbete, LIA, följer du de arbetstider som gäller på företaget.

Hur är utbildningen förankrad med arbetslivet?

På NBI/Handelsakademin samarbetar vi med ett brett nätverk av företag för att ge våra studerande en verklighetsnära och relevant utbildning. Våra utbildningar är framtagna i nära samarbete med branschen, representanter från arbetslivet arbetar aktivt i en ledningsgrupp för varje utbildning samt företag tar emot studerande på LiA (Lärande i Arbete) så att du får tillämpa dina kunskaper i skarpt läge. Detta gör att du är väl förberedd för yrkesrollen och din framtida karriär.

Mer information och kontakt

För frågor, anmälan eller mer information – läs mer på respektive utbildning eller skicka en intresseanmälan. Du får genom en intresseanmälan direkt kontakt med utbildningsansvarig som återupptar kontakten via mail eller telefon inom kort.

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Höstterminen 2026
Utbildningsslut
Vårterminen 2027
Vårterminen 2028
Studietakt
100%
YH poäng
425 YH-poäng (ca. 2.1 år)
Ansökan öppnar
Sen ansökan
Ansökan stänger
2025-08-18
Branscher
Ekonomi, admin, sälj
Juridik
Studieort
Luleå kommun

Fartygs- och Maskinbefäl 8, Skärgårdsentreprenör

Sjösportskolan

Drömmer du om att jobba med båtar i skärgården? Då har vi en unik utbildning för just dig!

Skulle du vilja driva ditt egna skärgårdsföretag eller söka anställning inom fisket, RIB charter, taxibåtar, jobba för båttillverkare, båtsäljare, testbåtar, elbåtar, tångodling, hummerfiske, upplevelseturer som däcksman eller liknande?

Vår ettåriga YH-utbildning är inriktad på den mindre sjöfarten och dess speciella utmaningar. Denna Skärgårdsentreprenörsutbildning ger dig en gedigen grund att stå på och genom dess unika mix av teori och praktik så gör den dig väl förberedd för arbetsmarknaden.

Fartyg- och Maskinbefäl klass 8 - Skärgårdsentreprenör ger dig det som krävs för att kunna arbeta yrkesmässigt inom den mindre sjöfarten, den praktiska färdighet och den fördjupningskunskap som efterfrågas av branschen.

Transportstyrelsens regler kräver minst Fartygsbefälsexamen kl. 8 för yrkesfartyg i inre fart. Vid maskinstyrka över 405 kW krävs Maskinbefälsexamen kl. 8. Om fartyget kan göra mer än 35 knop krävs utbildningen Handhavande av snabba fartyg.

Arbetsmarknaden anställer inte någon som saknar praktisk kunskap om tilläggning, förtöjning och allmän båtvana. Detta är svårt att skaffa sig om du inte äger båt. Om fartyget man söker jobb på jobbar med någon form av turism, vilket är mycket vanligt, så är även servicekunskap nödvändig.

I dagens snabba teknikskifte är det också viktigt med framtidssäkrad kunskap inte bara om nuvarande teknik utan även kännedom om framtida drivmedel och hållbar utveckling. Det finns ingen annan utbildning som under samma korta tid ger eleven det den behöver för sin yrkesroll som skeppare på mindre fartyg i inre fart nu och i framtiden. Den förhållandevis korta studietiden är en perfekt språngbräda för den som vill bli anställd eller starta eget.

Transportföretagens riksrapport talar om "Utmanande personalbrist i sjöfartsbranschen" och ett behov av minst 800 personer de närmsta 5 åren.

Läkarintyg för Sjöfolk
Det krävs ett godkänt läkarintyg för sjöfolk för att kunna bli antagen. Du ansvarar själv för erhållandet av ett sådant och detta skall bifogas ansökan eller så snart som möjligt efter ansökan. Läkarintyg för sjöfolk/Medical certificate for seafarers intygar att du har den syn, hörsel samt färgseende som krävs för yrket. Undersökningen måste vara gjord av en, enligt Transportstyrelsen, behörig läkare och intyget får inte vara äldre än fyra år och du måste vara lägst 18 år. Mer info om kravet finns här >>

Utbildningen ingår i Yrkeshögskolans utbud och är statligt finansierad därmed kostnadsfri för dig som elev. Du kan söka studiemedel av CSN. Utbildningen är på heltid, vissa delar kan dock ske på distans.

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Utbildningsslut
Vårterminen 2026
Studietakt
100%
YH poäng
210 YH-poäng (ca. 1.1 år)
Ansökan öppnar
Sen ansökan
Branscher
Transporttjänster
Teknik & tillverkning
Juridik

GDPR i praktiken

Newton Kompetensutveckling

Kursen GDPR i praktiken ger dig de kunskaper och verktyg du behöver för att möta de strikta kraven i GDPR-lagstiftningen. Lär dig hur du kan implementera integritetsprinciper i digitala system och applikationer för att skapa en säkrare och mer ansvarsfull IT-miljö.

Du får lära dig att tillämpa Privacy by Design och Privacy by Default i systemutveckling och utrustar dig med praktiska verktyg för att implementera kryptering och anonymisering av data, samt effektiva rutiner för automatiserad datagallring och uppfyllande av raderingsbegäran.

Du kommer få en djupare förståelse för GDPR-bakgrund och syfte, samt dess specifika krav på IT-sektorn. Du kommer att lära dig att identifiera och hantera personuppgifter korrekt samt säkerställa att registrerades rättigheter respekteras i alla digitala system.

För dig som arbetar med IT-system
Kursen är designad för dig som jobbar med IT-system, oavsett om du är systemutvecklare, testare, business analyst, UX/UI-designer, scrum master eller projektledare. Fördjupa dina kunskaper om GDPR och säkerställ att dina projekt följer de senaste lagkraven.

Studieupplägg
Kursen genomförs på distans med undervisning via Teams två dagar i veckan.

Den inleds med en digital introduktionsträff och följs upp löpande via digitala verktyg, telefon och e-post. Lektioner spelas in och finns tillgängliga på lärplattformen, vilket möjliggör flexibel inlärning och repetition. Praktiska grupp- och projektuppgifter genomförs också via Teams.

Särskild behörighet:

  • 6 månader relevant arbetslivserfarenhet (heltid).
Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Utbildningsslut
Höstterminen 2025
Studietakt
75%
YH poäng
45 YH-poäng (ca. 0.3 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Branscher
Juridik
Data & IT
Säkerhetstjänster
Studieort
DISTANS

NIS2 & CER – skydd och motståndskraft i kritiska verksamheter

Xenter Yrkeshögskola

Kursen NIS2 & CER – skydd och motståndskraft i kritiska verksamheter ger dig en stor förståelse för hur direktiven påverkar olika typer av verksamheter och hur man identifierar vad som är relevant i den egna organisationen.

Kursen ger dig fördjupad kunskap om EU-direktiven NIS2 och CER samt hur dessa implementeras i Sverige via den nya cybersäkerhetslagen och rustar dig inför det nya europeiska säkerhetslandskapet.

Kursen vänder sig till dig som är yrkesverksam och har minst sex månaders erfarenhet av informationssäkerhetsrelaterade frågor, till exempel IT-säkerhetsspecialister, säkerhetssamordnare eller som arbetar med skydd av kritisk infrastruktur.

Kursen pågår under 12 veckor på deltid och distans, digitala föreläsningar på kvällstid, 30 yhp.

Kontakt
Sohail Hasware,
Utbildningsledare för Cyber Security Specialist (f.d. IT-Säkerhetsspecialist)
070-200 93 90

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Utbildningsslut
Höstterminen 2025
Studietakt
50%
YH poäng
30 YH-poäng (ca. 0.3 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-09-18
Branscher
Juridik
Ekonomi, admin, sälj
Studieort
DISTANS (Stockholms kommun)