På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Film

Virtual Reality-utvecklare

Virtual Reality-utvecklare

Nackademin

Virtual Reality-utvecklare

En Virtual Reality-utvecklare skapar verklighetstrogna digitala och artificiella miljöer med hjälp av 3D och 360-graders film. Användarens sinnen påverkas och övertygas också genom aktivt interagerande. Dessa världar kan vara smått förvillande. Är jag på besök i en digital drömvärld, eller har jag själv blivit en del av den genom mitt sätt att agera och interagera? Med Virtual Reality kan det vara svårt att avgöra.

VR-utvecklaren har specialiserad kompetens och bred kunskap om agila projektmetoder, VR-hårdvaror, ljud- och ljussättning samt Storytelling för programmering inom plattformar och spelmotorer. Tekniken är fortfarande under utveckling men används redan inom främst spel- och filmbranschen. Andra områden där man satsar på VR är branscher där man vill undvika riskfyllda, dyrbara och opraktiska uppgifter genom att testa dem innan man ”skjuter skarpt” i verkligheten, som till exempel byggbranschen.

Produkter testas innan de tillverkas och resor kan göras i både tid och rum – tänk att till exempel ”besöka” och vandra runt bland sevärdheter i flera länder under en och samma geografilektion. Eller att få dyka bland hajar och följa med på en rymdresa!

Utbildningen
Efter utbildningen ska du självständigt och i team med kollegor och uppdragsgivare, enligt kravspecifikation och tidplan, kunna planera, genomföra, utvärdera, integrera och lansera en utvecklad Virtual Reality-produktion i en interaktiv miljö – på valfri plattform. Du ska också kunna reflektera över och utveckla din roll som VR-utvecklare inom de huvudsakliga områdena programmering, utveckling, grafik och innovation – gentemot företaget/uppdragsgivaren liksom i branschen.

I utbildningen ingår bland annat

  • 3D-grafik; kamerahantering, modellering, ljussättning, animering, shading och texturering
  • Agila projektmetoder som SCRUM, Reature Driven Development och Kandan
  • Kamerateknik med skapande av VR-miljöer i 360 grader
  • Bildbehandling och redigering av 360-gradersfilmer för VR
  • Implementering och publicering, med test av spellogik, analys av prestanda (framerate) och publicering på en VR-hårdvara, samt konvertering av projekt till olika VR-plattformar
  • Interface och interaktion; att kunna utveckla en VR-miljö med hänsyn till olika plattformars skillnader och användarens interagerande
  • Ljudläggning; redigering och programmering av ljud i VR-realtidsprojekt för immersiv upplevelse av ljud i flera olika dimensioner
  • Programmering Realtidsmotor i spelmotorer som Unity och Unreal Engine med hänsyn till hur olika SDK/API’er fungerar för olika VR-plattformar
  • Virtual Reality-plattformar; hur hårdvara och kringutrustning installeras, konfigureras och kalibreras.
  • VR Storytelling; att skapa och bygga upp historier som med fysiska och psykologiska effekter kan användas i en VR-miljö

400 YH-poäng

Start *

Påbörjad

2019-01-15

Slut

2019-05-24

2021-01-15

Studietakt

100%

* Dubbelkolla gärna datum med anordnaren

ANSÖKAN ÄR STÄNGD

Nackademin

Laddar...