Inköp & Supply Management

Vill du jobba som inköpare och hjälpa företag göra kostnadseffektiva, mer hållbara inköp? Utbildningen Inköp & Supply Management förbereder dig för yrkesrollen som inköpare.

Alla företag och offentliga arbetsgivare (kommuner, landsting, myndigheter) sysslar med inköp. I stora företag och organisationer sker det via hela inköpsavdelningar. I mindre verksamheter finns kanske bara några enstaka inköpare eller roller som kombinerar inköp med något annat.

Din roll som inköpare är att skapa struktur för hur inköpen ska ske för att undvika onödiga kostnader vid oplanerade köp. Inköp & Supply Management ger dig kompetens att arbeta som inköpare på operativ eller strategisk nivå. Dina första jobb kanske är inköpsassistent.

En operativ inköpares roll består främst av orderläggning, leveransbevakning, reklamationer och uppföljning. En strategisk inköpare arbetar med ett mer långsiktigt perspektiv. Det kan t ex vara att skapa en leverantörsportfölj med utvalda företag som lämpliga leverantörer utifrån aspekter som garantier, ledtider, produktionsmetoder och kvalitet.

Yrkesroller efter utbildningen 

  • Inköpare
  • Kategoriansvarig
  • Upphandlare
  • Inköpsassistent

Dina möjligheter till jobb
Under senare år har det skett en professionalisering av inköpsyrket och som inköpare kan du ha en viktig roll i företagets ekonomi och framgång. I det offentliga har det blivit mer fokus på korrekt upphandling, via de regler som finns.

Läs mer om branschens behov av arbetskraft på nbi-handelsakademin.se.

Värdefull praktik på företag (LiA)
Genom dina praktikperioder (12+15 veckor) ute på företag får du möjlighet att skapa goda relationer och få värdefull praktisk erfarenhet. NBI/Handelsakademin kan tipsa om LiA-företag, men du tar själv kontakt med företaget och säljer in dig.

Läs mer om våra partnerföretag på nbi-handelsakademin.se.

Ansökan - såhär går det till
Ansökan görs via nbi-handelsakademin.se. På utbildningens sida finns länk till yh-antagning där du registrerar dig och gör din ansökan, och vi guidar dig genom hela processen. Det är viktigt att du lämnar in din ansökan i tid även om du väntar på betyg/intyg - du kan komplettera senare.

Läs mer om ansökan på nbi-handelsakademin.se/ansokan/

Studieform och upplägg
85 veckor/2 år. Detta är en heltidsutbildning på dagtid som kräver din närvaro vid schemalagd undervisning 2-3 dagar i veckan. I Göteborg, Malmö och Växjö är utbildningen på skolan och online. I Luleå är utbildningen på distans med 4-6 fysiska träffar. Övrig tid arbetar du självständigt eller i grupp. Under lärande i arbete, LIA, följer du de arbetstider som gäller på företaget

Läs mer om vår pedagogiska modell på nbi-handelsakademin.se

Utbildningens innehåll

  • Affärsjuridik 20
  • Affärsförhandling 15
  • Examensarbete 20
  • Företagsekonomi 20
  • Hållbara inköp 15
  • Introduktion till inköp 25
  • IT del 1 (Excel) 20
  • IT del 2 (Affärssystem) 15
  • LiA 1 60
  • LiA 2 75
  • Logistik 25
  • Marknadsföring & försäljning 20
  • Offentlig upphandling 20
  • Produktionskunskap 15
  • Projektarbete och projektledning 20
  • Strategiskt inköp 20
  • Supply Chain Management 20

Kontakta oss gärna, eller läs mer på
www.nbi-handelsakademin.se