NBI/Handelsakademin bild

NBI/Handelsakademin

NBI/Handelsakademin är en av Sveriges mest etablerade yrkeshögskolor och har anordnat YH/KY – utbildningar sedan starten 1996. NBI/Handelsakademin erbjuder utbildningar för dig som är intresserad av ekonomi, logistik, inköp, juridik eller information och kommunikation. Vår långa erfarenhet inom vuxenutbildning tillsammans med vårt starka nätverk med näringslivet har gett oss de rätta verktygen för att våra studerande skall kunna nå sina mål i yrkeslivet.

NBI/Handelsakademin grundades med inriktning på utbildning inköp, logistik och ekonomi. Genom åren har vi funnits på en rad orter men i dag bedriver vi huvuddelen av våra yrkesutbildningar i Göteborg, Halmstad, Malmö, Luleå/Gällivare och Växjö. NBI/Handelsakademin har tidigare även erbjudit skräddarsydda företagsutbildningar samt uppdrag inom arbetsmarknadsutbildning. Våra kärnområden är Inköp & Logistik, Ekonomi, Försäljning & Juridik samt Bygg & Anläggning.

NBI/Handelsakademin har utbildat mer än 2000 studerande inom YH/KY. Vi har byggt upp ett stort nätverk av företagskontakter som medverkar på skilda sätt i våra utbildningar. Vi har även ett stort nätverk av kunniga konsulter med egen praktisk erfarenhet av de områden de utbildar inom.

NBI/Handelsakademin vill skapa en bättre framtid och konkurrenskraft för människor och företag genom utbildning, utveckling och upplevelser i en trygg, familjär och inspirerande miljö. Verksamheten kännetecknas av tre ledord omtanke, enkelhet och mod. Vår strävan är att göra skillnad, att förbättra livet. Med vår långa erfarenhet av utbildning ska vi vara en ledande och attraktiv partner för människor och företag i hela Sverige.

I koncernen bedrivs även uppdrag från Arbetsförmedlingen i form av Handelsakademin - Rusta & Matcha.

Reportage från NBI/Handelsakademin

helenabarmer.jpg bild

Från fartygsmekaniker till Data Scientist

2022-03-09
Drömmer du om en förändring i ditt liv? Byta jobb, kanske? Eller byta spår och göra något helt annat? Då kan en YH-utbildning vara helt rätt. På bara två år får du en yrkesutbildning inklusive flera veckors praktik. Inte nog med det – 9 av 10 får jobb. Här kommer ännu en historia ur verkligheten: om tjejen som sadlade om från fartygsmekaniker till Data Scientist. – Jag ville byta, göra något helt annat, och IT verkade spännande. Jag är väldigt hands-on och praktisk, så jag ville inte bara läsa, utan göra. YH är det bästa, för du gör ju praktik och det är det bästa sättet för mig att lära mig. Jag är mamma och har familj, så det kändes bra att snabbt kunna komma ut i arbetslivet, säger Helena Barmer. Helena tog examen i december efter att ha gått Objektorienterad programmering med AI-kompetens (1,5 år) – Det känns jätteskönt att vara färdig! Jag jobbar för fullt – jag fick jobb via LiA:an (lärande i arbete) och började  på nya jobbet två veckor efter examen. Hur kändes det att plugga med barn, tyckte du? – Det funkade kanon! Kursupplägget är ganska flexibelt och man gör många projekt i grupp. Man kan alltid plugga senare på dan eller på kvällen – är man bara disciplinerad går det bra. Hur bar du dig åt för att få en bra LiA plats? – Det fick jag via kontakter och nätverk. Jag tror man behöver jobba lite hårdare om vill komma någonstans. Det är ju att investera i sig själv, och jag tycker det är jätteviktigt att vara ute och nätverka, delta i workshops och webinars och engagera sig i någon form av volontärarbete. Jag har under hela min studietid varit aktiv i open source communities, och varit volontär hos bland annat Women Who Code Data Science samt OpenMined. Jag startade även ett eget projekt där jag skapade webinars inom tech, samt ordnade en kodstuga tillsammans med en klasskamrat där vi hjälpte andra med programmering. Från fartygsmekaniker till Data Scientist är ju verkligen att byta spår. Hur gick det till? Berätta! – Min grund är motorman inom svenska flottan. Efter några år som fartygsmekaniker på Nordsjön, gick jag iland och jobbade inom flyget, på migrationsverket, som administratör. Men 2018 kände jag att jag ville göra något helt annat. Jag började på en mjukvarutestutbildning,  men kände att programmerings delen vad det jag ville syssla med. Jag deltog i en Coding Challenge under sommaren och började lära mig mer om AI, och så fort jag började kände jag att det här är drömmen – det här vill jag göra!!! Så 2019 började jag på Objektorienterad programmering med AI-kompetens, och nu är jag klar! Vad tyckte du om utbildningen? – Den har en väldigt speciell bredd – specialisera sig kan man ju göra sen. Det bästa är att man får med sig hela kedjan: frontend, databaser backend kod, och så kurserna inom AI. I mitt jobb som Data Scientist förstår jag ju precis vad som händer i de andra leden. Hur ser drömjobbet ut? – Mitt drömjobb är det jobbet jag har nu där jag  vill fortsätta växa. Bli bättre och bidra på bästa sätt till företaget. Det är utmanande – nu är jag ju inte praktikant längre, och det känns överväldigande till en början. Det jag gör nu jämfört med vad jag gjorde på praktiken – vilken skillnad! Men man ska inte vara rädd för att bli utmanad, det är där man växer inom sitt yrke steg för steg. Vad gör du till vardags i din nya roll? – Jag tar in data, som jag processar och analyserar. Jag funderar på hur jag kan använda den för machine learning och vilken AI-algoritm jag vill använda. Jag kanske lägger upp tre olika modeller och jämför vilken som ger bäst output. Sen ser jag till att de kommer ut i produktion. Jag är på en start-up och får göra hela kedja, vilket gör att jag snabbt lärt mig massor på kort tid. Hur känns det att vara kvinna i en mansdominerad bransch? – Min närmsta chef är kvinna, och upplever att jag är här på samma villkor som alla andra. Jag har jobbat som enda tjej i maskinrummet.  Jag har aldrig upplevt att det varit svårare för att jag är kvinna. Vad skulle du säga till någon som är intresserad av att gå den här utbildningen? – Man får verkligen hela kedjan och insikt i allt från Frontend till Backend och AI. Man blir inte världsbäst, men det att man får lite av varje gör dig mer öppen för möjligheter efteråt. Den kan du djupdyka i det du vill göra. Vill du sedan byta någon gång, så har du basen och förstår komplexiteten. Det gäller att motarbeta Imposter Syndrome (bluffsyndromet) – tänk på allt du har uppnått och klarat dig igenom, påminn dig om det och peppa dig. Var transparent om du fastnar och be om hjälp. Ingen är inte världsbäst när man börjar. Jag var ingen expert som fartygsmekaniker heller, för varje dag kommer man växa och lära sig. Det handlar inte om att vara expert när man kommer ut utan det viktiga är vilken attityd man har, att man vill lära sig och försöker ta sig framåt kunskapsmässigt varje arbetsdag. Kunskapen kan man alltid lära sig, men attityden att vilja är det som är viktigt. Tur att vi har tech, så att vi kan mötas såhär, Helena. Stort tack för att vi fick prata med dig och lycka till i jobbet som Data Scientist
Henrik_Bartholdsson.jpg bild

Från träindustrin till IT - Henrik förverkligade sin dröm

2022-03-09
Han har alltid varit intresserad av datorer men hade ingen lust att plugg i fem år i vuxen ålder. Därför valde Henrik Bartholdsson en YH-utbildning till systemutvecklare. Det var för två år sedan, och hans nya yrkesliv har redan börjat. Hej Henrik! Du ska fira examen om 14 dagar. Hur känns det? – Det känns väldigt roligt. Skönt att vara klar med studierna. Har det varit tufft? -Nej, inte alltför jobbigt, faktiskt. Framförallt var det väldigt roligt, och det har underlättat mycket. För mig har det här med programmering blivit lite som ett helt nytt intresse – jag har inte hållit på med det innan. Bra och lärorikt! Berätta kort om dig själv. Vad gjorde du innan? – Jag har tidigare jobbat inom IT och i träindustrin de senaste 10 åren. Men på grund av mitt intresse för datorer, ville jag skola om mig och byta jobb. Efter lite om och men föll jag för systemutveckling. Hur var det att plugga som vuxen? – Det var lättare nu, jag var mycket mer motiverad. Kanske är det så när man verkligen vill något. Några var i samma ålder som jag, till och med ännu äldre. Tror du att du kommer att helt sadla om en gång till i livet? – Ja, det skulle mycket väl kunna hända! Det hade inte varit nåt problem. Jag tror det beror på mycket på hur man är som person. Viktigt att man inser att man måste anstränga lite extra under en period. Visste du innan vad en systemutvecklare gör till vardags eller vad lockade dig att söka till utbildningen? – Jag visste inte jättemycket, men jag hade forskat lite innan om vad det innebär. Men jag trodde det var bara programmering, vilket det inte alls var. Det är mycket runt omkring som också är väldigt roligt, till exempel modelleringar, analyser, projektmetodik som jag inte visste. Läs om utbildningen Systemutvecklare objektorienterad systemutveckling Vad hade du för tankar och förväntningar innan du började? – Det var både nervöst och roligt att ha kommit in. Nervositeten var ju inte befogad – det kan jag säga nu. Var det något som inte stämde med din bild innan? - Jag fick ju en annan bild av vad en systemutvecklare är. Innan hade jag mer en bild av någon som sitter i en mörk källare och programmerar, men det är det ju som sagt inte alls. Det är ett brett begrepp, med allt ifrån kravinsamlingar, kodning och projektledning. Man ingår i ett team, man sitter ju inte själv. I och med att man jobbar med flera andra, ställs det ju andra krav – man måste kunna kommunicera och samarbeta. Man behöver ju inte vara den mest sociala, men det är så klart en fördel att man funkar i teamet. Varför valde du YH som utbildningsform? – Längden passade mig, det är inte alltför många år. Jag hade ingen lust att plugga i fem år. Vilka tips skulle du vilja ge till någon som funderar på att gå samma utbildning som du? – Många hade svårt för programmeringen, och då menar jag den grundläggande. Så ett råd är att köra igenom den ordentligt innan du börjar! Du har väldigt mycket att vinna på det och får en helt annan förståelse. Bra förkunskaper är bra! Och när det gäller att få en bra LiA plats (Lärande i arbete)? – Lia är inte helt lätt. Det är väldigt viktigt att börja söka tidigt, att ta tag i det med en gång. Jag kommer ihåg att utbildningsledaren sa det, men vi tog nog inte riktigt till oss det. Men gör det! Du kommer att få en massa nej, men plötsligt får man ett ja. Hur gick du tillväga? – Jag var sent ute. Jag skickade massor med mail, ringde några samtal och hade tur och fick napp. Jag fick bra kontakt på mitt första företag och fick även göra LiA 2 där. Har du jobb nu när du är klar? – Det var i princip klart, men så kom epidemin, så de kunde inte lova något. Men det gäller bara att fortsätta söka – så fort coronan släpper blir det nog inga problem. Då säger vi grattis och önskar dig ett stort lycka till i ditt nya yrke!
NBI_Therese_Hellberg2.jpg bild

Från undersköterska till inköpare - ett av hennes livs bästa beslut

2022-03-09
Hur ofta funderar du på hur det skulle vara att göra något helt annat till vardags än det du jobbar med nu? Om svaret är ofta, kanske det är dags att göra något åt saken. Therese Hellberg bestämde sig för att göra något nytt i sitt liv. Det skulle visa sig bli ett av hennes bästa beslut. –  Jag ville påbörja ett nytt kapitel med nya lärdomar och bygga upp nya erfarenheter, säger Therese på telefon från Luleå. Therese Hellberg var 30+ och hade tre barn när hon bestämde sig för att ta steget och vidareutbilda sig och byta karriär. Hon berättar att hon hade jobbat inom vården i 15 år, mestadels som personlig assistent med personer med psykiska funktionsvariationer. Valet föll på YH-utbildningen Inköp & Supply Management – en tvåårig avgiftsfri heltidsutbildning med praktik som gav en yrkeshögskoleexamen. Therese bidrog i ledningsgruppen för att påverka framtida upplägg. Nu sitter du själv i rollen – hur känns det? – Det känns fantastiskt! Jag älskar att jobba med människor och det är den gemensamma nämnaren med jobbet inom vården. Min roll på BDX är strategisk inköpare, men jag jobbar också som övergripande försäkringsansvarig för BDX Koncernen, vilket innebär varierande arbetsdagar. Vad visste du om yrkesrollen inköpare när du sökte? – Jag har en bekant som jobbar som inköpare och hon trivs bra i rollen. Jag har alltid trivts i vården, men jag är nog mer en driven, målmedveten person som vill utvecklas. Men det var dags att göra något nytt. Om du ser tillbaka på när du hade bestämt dig och ansökt till utbildningen, vad hade du för tankar och förväntningar? – Det är klart att jag kände lite rädsla och minns att jag tänkte: Är utbildningen verkligen det jag tänkt mig? Det vet man ju aldrig innan man börjar, och jag hade höga förväntningar på att utbildningen skulle ge mig en god grund för jobbet som inköpare. Men jag tänkte också tankar som: Är jag för gammal? Kan jag studera med tre barn? Är jag attraktiv på arbetsmarknaden när jag är klar? Kommer jag att få LiA (Lärande i arbete) plats? Det var många frågor som surrade i huvudet. Vad tyckte du om dina två år på NBI? – Jag tyckte det var en jättebra utbildning. Alla YH-utbildningar har en ledningsgrupp med personer från företag, och i Luleå är det en bra ledningsgrupp med representanter från många större företag. Jag satt med som studentrepresentant, och där kan du vara med och påverka framtida upplägg. Hur fick du din vardag med barn och allt att fungera under studietiden? – Jo, det gick att kombinera studier med små barn. Jag pluggade mestadels på kvällarna när barnen sov och in på nätterna. Jag var i en bra ålder att plugga och jag är glad att jag hade arbetslivserfarenheten, jag var väldigt strukturerad när jag pluggade. Du var lite orolig för om du skulle hitta ett företag för dina praktikperioder – hur gick det? – Jag sökte till BDX inför min första LiA period och blev erbjuden praktikplats. Jag hade lyckan att hamna helt rätt och fick göra alla mina LiA perioder hos dem. Sen blev jag erbjuden jobb efter avslutad examen. Vilket var oerhört roligt! Våga ta steget Vi pratar alltså om BDX Företagen AB där du jobbar som strategisk inköpare. Vad gör du i din vardag? – Vi på BDX Inköps funktion jobbar med centrala avtal, leverantörsbedömningar, rutiner och policys. Sen har vi olika ansvarsområden där min roll är övergripande försäkringsansvarig, vilket innebär att jag jobbar med försäkringsfrågor. Du har sagt att du önskar att alla förstod hur bra det är med en YH-utbildning. Hur menar du? – Chansen att få vara så många veckor på praktik ger en bättre förståelse, både för jobbet och för kommande kurser. Det är som att blanda högskola med arbetsliv. Vad vill du säga till dem som funderar på att gå samma utbildning som du? - Var beredd på att tänka brett – det finns inköpare i många fler företag än man kan föreställa sig. Ut ur komfortzonen, våga använda ditt kontaktnät. Våga vara framåt – här är jag och jag vill det här – var bestämd och visa framfötterna! Till sist, vilka är dina bästa tips till någon som funderar på att byta karriär? – Våga ta steget och prova något nytt! Det är definitivt ett av mina bästa beslut. För mig blev det ett nytt kapitel, men samtidigt har jag med mig erfarenheten från alla tidigare jobb plus mitt kontaktnät. Det blev en bra grund som jag haft stor nytta av i min roll som inköpare.

Sustainable Supply Chain Transformation

NBI/Handelsakademin

Önskar du bli en nyckelfigur för att driva hållbar utveckling och forma framtidens Supply Chain? Denna kurs är designad för att utrusta dig med de färdigheter som krävs för att inta ledarrollen inom hållbar Supply Chain och därigenom bidra till en mer hållbar värld. Kursen erbjuds på distans och är halvfart, vilket gör det möjligt för dig att balansera studier med arbete och andra åtaganden. Oavsett var du befinner dig geografiskt har du möjlighet att delta och dra nytta av kursens innehåll och resurser.

Om kursen

Denna kurs rustar dig med de verktyg som behövs för att bedöma och analysera information och därigenom skapa beslutsunderlag för förändringsledning inom inköp och Supply Chain. Efter avslutad kurs kommer du att vara redo att axla rollen som förändringsledare inom Supply Chain och göra verklig skillnad genom att driva förändringsinitiativ och påverka organisationskulturen.

Under kursens gång kommer du att förvärva både kunskaper och kritiska färdigheter för att kunna analysera och implementera strategier inom inköps- och leverantörskedjan. Du kommer lära dig att identifiera och värdera information för att skapa solida beslutsunderlag inför en förändringsresa.

Dessutom kommer du att behärska metoder för riskanalys för att säkerställa stabilitet och kontinuitet i leveranskedjan samtidigt som du skapar möjligheter till innovation och framsteg. Vi kommer att utforska hur du kan sätta upp SMARTA mål och KPI:er som är kopplade till hållbarhet och omställningsarbete. Du kommer även få insikter om organisationspsykologi och kulturens betydelse för att driva omställningsarbete och förbättra inköpsprocesserna.

För att dra nytta av kursen bör du ha minst 2 års yrkeserfarenhet inom Supply Chain eller någon av dess ingående processer, såsom inköp och/eller logistik.

Upplägg

Distans, halvfart, 20 veckor. Livelektioner tisdagar 13:00-16:00. Därutöver sker handledning och frågestunder.

Behörighet

Gymnasieexamen samt lägst betyg E/3/G i engelska 5 och matematik 2/B samt svenska 2 och/eller svenska 2 som andraspråk. Minst 2 års yrkeserfarenhet inom Supply Chain eller någon av de ingående processerna i kedjan, såsom inköp och/eller logistik

Mer information och kontakt

För frågor, anmälan eller mer information – läs mer på respektive utbildning eller skicka en intresseanmälan. Du får genom en intresseanmälan direkt kontakt med utbildningsansvarig som återupptar kontakten via mail eller telefon inom kort.

Utbildningsstart
Påbörjad (Vårterminen 2025)
Utbildningsslut
Höstterminen 2025
Studietakt
50%
YH poäng
50 YH-poäng (ca. 0.5 år)
Branscher
Ekonomi, admin, sälj
Studieort
DISTANS
Kort YH-kurs
Restplats finns

Cloud Development

NBI/Handelsakademin

Är du en mjukvaruutvecklare som strävar efter att arbeta inom molnutveckling? Kursen Cloud Development erbjuder dig specialiserade kunskaper, färdigheter och verktyg som behövs för att skapa, hantera och utveckla molnlösningar. Utbildningen omfattar även ämnen som migrering, optimering och problemhantering, och ger dig möjlighet att tillämpa och hantera olika utvecklingsprocesser och verktyg.

Denna kurs är utformad för att passa din arbetslivsstil, med möjlighet till distansstudier i halvfart. Oavsett var du bor eller befinner dig kan du delta och dra nytta av kursens flexibla struktur.

Om kursen

Molnutveckling erbjuder en mängd otroliga fördelar, inklusive säkerhet, skalbarhet och smidighet. Den pågående digitaliseringsprocessen har gjort molnutveckling till en integrerad del av moderna IT-strategier och är därmed central för digital transformation. Molnkompetens har blivit en oumbärlig kompetens inom mjukvaruutveckling med tanke på den ökande efterfrågan och behovet av att hantera komplexa IT-miljöer.

Denna kurs är skräddarsydd för dig som redan har erfarenhet inom mjukvaruutveckling och nu vill specialisera dig inom molnutveckling och molnadministration. Genom kursen kommer du att få praktiska färdigheter, kunskaper och verktyg för att trivas och lyckas som molnutvecklare. Ett av de viktigaste inslagen är att du får bekanta dig med de stora molnplattformarna och deras verktyg för molnutveckling.

Kursen fokuserar inte på ett enskilt programmeringsspråk utan ger dig möjlighet att arbeta med många olika språk, vilket är en fördel i molnmiljöer. Du kommer att lära dig att migrera projekt till molnet, använda containerization-tekniker som Docker, samt förståelsen för IAM (Identity and Access Management) och dess roll inom molnutveckling.

Genom kursen kommer du också att introduceras till serverless teknik och dess fördelar, samt verktyg som API Gateway och molndatabaser för att hantera API-anrop och data i molnet. Ämnen som säkerhet, optimering och kostnadseffektivitet, samt hur molnutveckling kan bidra till en hållbar utveckling, täcks också.

Kursen erbjuds på distans och har ett flexibelt upplägg så att du kan kombinera dina studier med arbete. Lektionerna livesänds via en digital studieplattform där du kan interagera med utbildare och andra deltagare. Som kursdeltagare förväntas du ha yrkesmässig erfarenhet inom mjukvaruutveckling eller programmering och vara bekväm med att använda engelska som huvudsakligt kursmaterial.

Upplägg

Distans, halvfart, 28 veckor. Därutöver sker handledning och frågestunder.

Behörighet

Gymnasieexamen samt minst 1 års yrkeserfarenhet på heltid eller motsvarade inom mjukvaruutveckling/programmering

Mer information och kontakt

För frågor, anmälan eller mer information – läs mer på respektive utbildning eller skicka en intresseanmälan. Du får genom en intresseanmälan direkt kontakt med utbildningsansvarig som återupptar kontakten via mail eller telefon inom kort.

Utbildningsstart
Vårterminen 2025
Utbildningsslut
Höstterminen 2025
Studietakt
50%
YH poäng
70 YH-poäng (ca. 0.7 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-11
Branscher
Data & IT
Studieort
DISTANS

Testautomatisering Python

NBI/Handelsakademin

Vill du förbättra dina kunskaper och färdigheter inom testautomatisering? Denna kurs ger dig de verktyg och den kunskap du behöver för att hantera testautomatisering med hjälp av Python, ett ledande språk inom automatiserad mjukvarutestning. Utbildningen ges på distans och halvfart, vilket gör det möjligt för dig att delta var du än befinner dig och att kombinera studierna med ditt arbete. Ta chansen att fördjupa dina kunskaper inom testning och säkerställa kvalitet och effektivitet i mjukvaruutvecklingsprocesser!

Om kursen

I utbildningen Testautomatisering med Python får du djupgående kunskaper i testautomatisering med hjälp av programmeringsspråket Python, en kompetens som är mycket efterfrågad inom mjukvaruutveckling. Genom utbildningen utrustas du med verktyg och metoder för att inte bara automatisera testprocesser, utan också för att säkerställa hög kvalitet och effektivitet genom hela utvecklingscykeln.

Du kommer att lära dig att skriva och implementera automatiserade tester för olika nivåer av mjukvaran, inklusive enhetstester, integrationstester och GUI-tester. Utbildningen täcker allt från grundläggande programmering i Python till avancerade tekniker inom testautomatisering och användning av olika testverktyg. Du får också praktisk erfarenhet i att använda versionshanteringssystemet Git och skriva enhetstester.

Vi utforskar också viktiga aspekter av testmetodik och kravhantering, där du får insikt i hur man formulerar och verifierar krav på mjukvaran, samt hur testning passar in i den övergripande mjukvaruutvecklingsprocessen. Du kommer att utveckla färdigheter som gör det möjligt att planera, genomföra och övervaka testautomatiseringsprojekt effektivt, med fokus på att lösa komplexa problem och förbättra mjukvarans kvalitet.

Kursen ger dig specialiserade kunskaper inom testautomatisering och programmering med Python, vilket förbereder dig i att driva testautomatiseringsinitiativ inom mjukvaruutveckling.

Upplägg

Distans, halvfart 24 veckor.

Behörighet

Minst 1 års yrkeserfarenhet på heltid eller motsvarande inom mjukvaruutveckling eller testning (inklusive manuell testning).

Mer information och kontakt

För frågor, anmälan eller mer information – läs mer på respektive utbildning eller skicka en intresseanmälan. Du får genom en intresseanmälan direkt kontakt med utbildningsansvarig som återupptar kontakten via mail eller telefon inom kort.

Utbildningsstart
Vårterminen 2025
Utbildningsslut
Höstterminen 2025
Studietakt
50%
YH poäng
60 YH-poäng (ca. 0.6 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-11
Branscher
Data & IT
Studieort
DISTANS

Anläggningsingenjör - hållbart och digitalt samhällsbyggande

NBI/Handelsakademin

Vill du vara med och skapa den infrastruktur som formar framtidens hållbara samhälle? Som Anläggningsingenjör med kompetens inom hållbart och digitalt samhällsbyggande spelar du en avgörande roll i att bygga vägar, broar och järnvägar som möter både dagens och morgondagens behov. Denna utbildning ger dig spetskunskaper inom BIM (Building Information Modeling), hållbarhet och digitalisering – färdigheter som är starkt eftertraktade på arbetsmarknaden.

Vad gör en Anläggningsingenjör med kompetens inom hållbart och digitalt byggande?

Som Anläggningsingenjör bidrar du till en hållbar framtid genom att skapa infrastrukturlösningar som förbättrar både miljön och människors vardag. Digitalisering och hållbarhet är centrala i rollen, och din kompetens blir avgörande i utvecklingen av klimatsmarta samhällen.

Anläggningsingenjören arbetar med allt från projektering och byggledning till förvaltning av infrastrukturprojekt. Med hjälp av BIM-teknik skapar och hanterar du intelligenta 3D-modeller som visualiserar hela projektet. Det möjliggör kostnadseffektiva, hållbara och välkoordinerade lösningar. Du blir en nyckelspelare som säkerställer att infrastrukturprojekten håller hög kvalitet, uppfyller miljökrav och levereras i tid.

Finns det en efterfrågan på Anläggningsingenjörermedkompetens inom hållbart och digitalt byggande?

Den svenska bygg- och anläggningssektorn står inför enorma infrastruktursatsningar, bland annat genom regeringens nationella transportplan som omfattar investeringar på över 876 miljarder kronor fram till 2033. Detta, tillsammans med den gröna omställningen och ökade krav på digitalisering, har skapat ett akut behov av utbildade Anläggningsingenjörer med kunskaper inom hållbarhet och BIM. Enligt Arbetsförmedlingen och branschföreträdare är det liten konkurrens om jobben nu och under de närmaste 5 åren – en utbildning inom detta område öppnar dörrar till en säker och spännande framtid.

Vilken kompetens har jag efter utbildningen?

BIM och digital projektering
Kunskap att skapa och hantera 3D-modeller, utföra digital samordning och visualisering samt använda digitala verktyg för effektiv projektstyrning.

Hållbarhet och klimatberäkningar
Förmåga att integrera hållbarhetslösningar, utföra livscykelanalyser (LCA) och arbeta med energieffektivisering i anläggningsprojekt.

Teknisk projektering och anläggningsteknik
Kompetens att planera, projektera och leda infrastrukturprojekt inom väg, järnväg och VA med fokus på hållbara lösningar.

Entreprenadjuridik och projektledning
Kunskap om avtal, upphandlingar och juridik samt färdighet att driva och leda projekt.

Kommunikation och samverkan
Förmåga att kommunicera professionellt med olika aktörer och presentera tekniska lösningar och analyser.

Hur ser utbildningens upplägg ut?

Utbildningen är en schemalagd heltidsutbildning som kombinerar teori med 24 veckors praktik i arbetslivet. 2-3 dagar per vecka genomförs lärarledd undervisning på skolan eller online vilket kan variera något mellan kurserna. Övrig tid förväntas du delta aktivt i projekt- och grupparbeten, gästföreläsningar mm. Totalt behöver du lägga ca 40 timmar per vecka på dina studier. Under lärande i arbete, LIA, följer du de arbetstider som gäller på företaget.

Samarbetspartners

På NBI/Handelsakademin samarbetar vi med ett brett nätverk av företag för att ge våra studerande en verklighetsnära och relevant utbildning. Våra utbildningar är framtagna i nära samarbete med branschen.  Representanter från arbetslivet arbetar aktivt i en ledningsgrupp för varje utbildning samt företag tar emot studerande på LIA (Lärande i Arbete) så att du får tillämpa dina kunskaper i skarpt läge. Detta gör att du är väl förberedd för yrkesrollen och din framtida karriär.

Mer information och kontakt

För frågor, anmälan eller mer information – läs mer på respektive utbildning eller skicka en intresseanmälan. Du får genom en intresseanmälan direkt kontakt med utbildningsansvarig som återupptar kontakten via mail eller telefon inom kort.

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Höstterminen 2026
Höstterminen 2027
Utbildningsslut
Vårterminen 2027
Vårterminen 2028
Vårterminen 2029
Studietakt
100%
YH poäng
415 YH-poäng (ca. 2.1 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-18
Branscher
Bygg & fastighet

Backend Developer inriktning Cloud

NBI/Handelsakademin

Vill du utveckla teknisk struktur och logik som driver en webbapplikation eller annan programvara? Då är yrkesrollen Backend Developer rätt för dig. Som Backend Developer arbetar du med systemets funktionalitet och prestanda och utvecklar serverapplikationer, databaser och övergripande arkitektur. Efter utbildningen kan du jobba som t ex Backend Developer, Systemarkitekt eller Databasutvecklare.

Vad gör en Backend Developer med kompetens inom Cloud?

En Backend Developer är hjärnan bakom systemets funktionalitet och prestanda. Rollen innebär att utveckla och underhålla serverapplikationer, databaser och systemarkitektur. Du ansvarar för hur data lagras, bearbetas och kommuniceras, samt skapar API:er som möjliggör integration mellan frontend och andra system. Arbetsuppgifterna inkluderar att skriva serverside-kod, optimera databasprestanda och implementera säkerhetsåtgärder för att skydda mot hot.

Med kompetens inom Cloud hanterar du även molnbaserade plattformar som AWS, Azure eller GCP för att distribuera, skala och automatisera applikationer. Du arbetar med containerteknik som Docker och orkestreringsverktyg som Kubernetes för att säkerställa robusthet och skalbarhet i molnmiljöer.

Finns det en efterfrågan på Backend Developer med inriktning Cloud?

Efterfrågan på Backend Developers med kompetens inom Cloud är stark i Sverige och förväntas öka markant. Digitaliseringen driver behovet av robusta, skalbara och säkra system i både stora företag och startups samt sträcker sig över många branscher. Enligt TechSverige arbetar cirka 50 000 personer som backendutvecklare i Sverige, med en prognostiserad ökning på 32 % fram till 2028 – vilket innebär cirka 16 000 nya jobb.

Molnutveckling med plattformar som AWS, Azure och Google Cloud är särskilt efterfrågad, liksom kunskaper i C#/.NET och API-integration. Företag betonar starkt vikten av molnkompetens för att hantera data, förbättra systemintegration och stödja digital transformation. Backend Developers är avgörande för att bygga den tekniska infrastrukturen som möjliggör innovation, datadrivna beslut och affärsutveckling i en snabbt växande tech-sektor.

Vilken kompetens har jag efter utbildningen?

Systemutveckling med C#/.NET
Djupgående kunskaper i objektorienterad programmering, utveckling av backend-applikationer samt fullstackutveckling med .NET-plattformen. Du lär dig hantera designmönster, versionshantering (Git) och bygga skalbara system.

Molnutveckling och Cloud Platforms
Färdigheter i att utveckla och administrera molnbaserade applikationer med plattformar som Azure, inklusive serverless-arkitektur, containerization (Docker), och molndatabaser. Fokus på kostnadsoptimering, säkerhet och IAM (Identity & Access Management).

API-utveckling och Integration
Förmåga att skapa, anropa och säkra API:er med fokus på RESTful-API:er och ASP.NET Web API. Kompetens i autentisering och auktorisation med OAuth2 och OpenID Connect för att säkerställa säker datahantering mellan system.

Databasdesign och Datahantering
Kunskaper i att designa, bygga och administrera relationsdatabaser (SQL), samt arbeta med både lokala och molnbaserade databaser. Fokus på effektiva databasfrågor, säker dataåtkomst och optimering av prestanda.

Agil systemutveckling och DevOps-metodik
Förståelse för agila arbetssätt som Scrum och Kanban, samt praktiska färdigheter i att arbeta i team med agila metoder. Grunder i DevOps för att säkerställa effektiv systemutveckling genom användandet av CI/CD-kedjor.

Hur ser upplägget ut för utbildningen?

Utbildningen är en schemalagd heltidsutbildning som kombinerar teori med 24 veckors praktik i arbetslivet. 2-3 dagar per vecka genomförs lärarledd undervisning på skolan eller online vilket kan variera något mellan kurserna. Övrig tid förväntas du delta aktivt i projekt- och grupparbeten, gästföreläsningar mm. Totalt behöver du lägga ca 40 timmar per vecka på dina studier. Under lärande i arbete, LIA, följer du de arbetstider som gäller på företaget.

Hur är utbildningen förankrad med arbetslivet?

På NBI/Handelsakademin samarbetar vi med ett brett nätverk av företag för att ge våra studerande en verklighetsnära och relevant utbildning. Våra utbildningar är framtagna i nära samarbete med branschen.  Representanter från arbetslivet arbetar aktivt i en ledningsgrupp för varje utbildning samt företag tar emot studerande på LIA (Lärande i Arbete) så att du får tillämpa dina kunskaper i skarpt läge. Detta gör att du är väl förberedd för yrkesrollen och din framtida karriär.

Mer information och kontakt

För frågor, anmälan eller mer information – läs mer på respektive utbildning eller skicka en intresseanmälan. Du får genom en intresseanmälan direkt kontakt med utbildningsansvarig som återupptar kontakten via mail eller telefon inom kort.

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Höstterminen 2026
Höstterminen 2027
Utbildningsslut
Vårterminen 2027
Vårterminen 2028
Vårterminen 2029
Studietakt
100%
YH poäng
400 YH-poäng (ca. 2.0 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-18
Branscher
Data & IT