Företagsuniversitetet AB Yrkeshögskolan (Yh) bild

Företagsuniversitetet AB Yrkeshögskolan (Yh)

Företagsuniversitetet är ett av Sveriges ledande utbildningsföretag. Vi har funnits i drygt 40 år och har som mål att leverera utbildning av högsta kvalitet, utbildning som ger praktiska och aktuella kunskaper som du kan använda direkt, dagen efter kurs.

Vi erbjuder både långa YH-program på heltid och deltid samt kortare Yh-kurser som kan kombineras med arbete. Vi är specialicerade inom området Säkerhetstjänster och Data/IT.

Genom utbildning hos oss blir du ännu bättre i ditt jobb och får de aktuella kunskaper, de utmaningar och den inspiration som gör att du kan fortsätta utvecklas i din yrkesroll, att gå från bra till bäst.

Några citat från några av våra studerande:

Cybersäkerhet
"Mycket bra att få en bredare bild av cyber- och hybridhoten. Bra med anknytning av omvärldsanalys till konsekvens för en organisation."

"Mycket inspirerande föreläsare. Kul att han drar paralleller till verkligheten, lättare och förstå. Bra med pauser mellan varven."

"Bra med inspelningar och information så att det även går att följa om man missat någon föreläsning eller vill repetera."

Ledning och samordning
Stolt över att jag förkovrat mig inom detta otroligt intressanta och aktuella område. Väldigt lärorik och relevant utbildning med fantastiskt kunniga lärare! /Emelie

Upphandling av digitaliserings- och IT-lösningar
"
Jag är särskilt nöjd med det sätt på vilket kursen lär ut upphandling av informationssäkerhet."

 "Väldigt nöjd med kursens upplägg och struktur, samt med det faktum att den ger färdigheter och kunskaper som är relevanta för min framtida karriär."

"IT-kursen var informativ och relevant. Kunnig kursledare som kunde svara på frågor och ge praktiska lösningar på olika problem. Kursinnehållet var välorganiserat och lätt att följa, vilket gjorde inlärningen roligare. Mycket tacksam!"

Fullstack
”Min 75%-iga fullstack-webbutvecklingsutbildning är som en balanserad melodi – tillräckligt intensiv för att inspirera kreativitet och tillräckligt flexibel för att harmonisera med andra livsaspekter.”

"Jag valde Företagsuniversitetets utbildning då den är på plats och på 75% gör att jag kan ha studierna som huvudfokus men samtidigt hinna jobba en del vid sidan av."

Vill du veta mer?
Kontakta oss gärna per telefon 08-600 62 00 eller via e-post så berättar vi mer om oss och vad vi kan erbjuda dig.

Vänliga hälsningar Yh-teamet på Företagsuniversitetet
Cecilia Ayalin, Fredrik Brisfors och Katarina Olsson

Reportage från Företagsuniversitetet AB Yrkeshögskolan (Yh)

IMG_4697_small.jpg bild

UTBILDA DIG INOM IT-PROGRAMMERING OCH GÅ EN LJUS FRAMTID TILL MÖTES

2023-03-29
Hur ser framtiden ut för IT-programmerare och vad innehåller Företagsuniversitetets nya, unika yh-utbildning Fullststack-utvecklare? I en intervju berättar Ammar Alderhally, som är involverad i utbildningen, mer om det stora kompetensbehovet, utbildningen och framtidsutsikterna. Som fullstack-utvecklare är du allra mest relevant och attraktiv för arbetsgivarna, poängterar han. Ammar Alderhally har medverkat till framtagning och innehåll i Företagsuniversitetets yh-utbildning Fullstack-utvecklare. Han är själv fullstack-utvecklare med erfarenhet från flera olika branscher och inom flera olika programmeringsspråk men har sin spetskompetens i Javascript och Java. Han har bland annat varit engagerad i flera olika internationella och nationella projekt för kunder som Telia, MedMera banken och Trygghetsrådet och arbetar numera som fullstack developer på Vargas Holding. Han har också en Bachelor of Applied Science och en Master of Science från Linköpings universitet. Det finns ett omtalat och mycket stort behov av kompetens inom IT och utveckling - och behovet ser inte ut att bli mindre inom överskådlig tid. Enligt en rapport från IT- och telekomföretagen saknas det ungefär 70 000 personer inom IT-branschen och det är – föga förvånande – i Stockholm som bristen på programmerare och utvecklare är allra störst. Därför startar Företagsuniversitetet yh-utbildningen Fullstack-utvecklare, närmast i augusti. – Utbildningen ska ge de kunskaper som behövs för att man ska kunna arbeta som frontend-utvecklare, backend-utvecklare och/eller fullstack-utvecklare, summerar Ammar Alderhally. – Frontend-utvecklaren arbetar med interfacet, alltså gränssnittet, allt man ser medan backend-utvecklaren arbetar med affärslogiken och skriver koder. Som fullstack-utvecklare utvecklar du systemen, hemsidor och programvaror och har helhetsbilden när det kommer till mjukvaran, beskriver han. SÄKERHETSASPEKTEN UNIK I UTBILDNINGEN Utbildningen är på 400 yh-poäng och fokus ligger på att ge kunskaper som leder till att man kan arbeta med och driva alla delar i ett IT-projekt och ta fram säkra IT-lösningar, som både är testbara och skalbara. Därför kan den även ge arbete som programmerare, IT-konsult eller IT-utvecklare. – Utbildningen kommer först att ge en bred och djup grundnivå och sedan gå ett steg i taget, en pusselbit åt gången, så att de studerande till slut kan bygga hela pusslet själv, berättar Ammar Alderhally. Naturligtvis ingår undervisning i hur man använder HTML-taggar, designar med CSS, bygger en responsiv webbapplikation och moderna webbapplikationer med React och Angular, agilt arbetssätt, versionshanteringssystem, hur man bygger applikationer med exempelvis NodeJs, Java och Spring och hur man skapar SQL och NoSQL och mycket annat! Företagsuniversitetets utbildning är unik i sitt slag eftersom den också belyser den viktiga säkerhetsaspekten och eftersom studietakten är på 75 procent (2,5 års studier). – Det finns inte så många liknande utbildningar och fördelen hos oss, förutom att vi lyfter in säkerhet, är att vi blandar praktiska och teoretiska delar, fortsätter Ammar Alderhally. – I de tekniska kurserna blir det till exempel programmering kanske 50-60 procent av tiden. – Vi är också flexibla så att de studerande ska kunna arbeta en eller två dagar i veckan parallellt med utbildningen. HA INTRESSE FÖR IT OCH SE MÖJLIGHETERNA – JOBBEN FINNS! – De studerande får också möjlighet att nischa sig lite inom de områden som de tycker är mer intressanta och det ingår också LIA (praktik) på riktigt stora bolag. Vi samarbetar med attraktiva arbetsgivare, både på konsultsidan och i globala organisationer, som Truecaller, Atea, Försvarsmakten, Region Stockholm och Skolverket. Enligt Ammar Alderhally vänder sig den nya och unika fullstack-utbildningen till alla med ett genuint intresse för IT men också alla som vill gå en riktigt bra framtid till mötes; – Det är tufft att bli frontend- eller backend-utvecklare, det är omfattande delar och området som en fullstack-utvecklare är därför ännu större – samtidigt blir man ännu mer relevant på arbetsmarknaden som fullstack-utvecklare, konstaterar han – och berättar att han själv får lukrativa erbjudanden från olika bolags IT-avdelningar så gott som dagligen.  – Man brukar säga att fullstack-utvecklaren är som en enhörning; de är ovanliga, skygga och svåra att se men de är stolta och starka och verkar i bakgrunden. – Nu behöver vi bli många fler och jag är övertygad om att man rustar sig för framtidens behov genom den här utbildningen, avslutar han.
lisa.PNG bild

Aktuella kunskaper och möjlighet till erfarenhetsutbyte

2023-03-22
Här berättar Lisa Holm, upphandlare på inköpscentralen för Östra Göinge, Osby, Hörby, Höör och Bromölla om utbildningen "Upphandling av digitaliserings- och IT-lösningar".   Vad fick dig att välja just denna utbildning? – Kursen lät spännande och behandlar ett ständigt växande område. Jag ville få en ännu djupare förståelse för hur en IT-upphandling kan bli värdeskapande för beställaren, hur man skapar förutsättningar för att leverantören får göra det den är bäst på samtidigt som alla lagar och regler följs. Att kursen var på distans under 12 veckor var också en avgörande faktor. Vad vill du lyfta kring utbildningen? – Utbildningen ger en bra grund att stå på och gör en nyfiken på att lära sig ännu mer. Att blanda teori och diskussioner med lärarnas praktiska exempel från arbetslivet gör kursen intressant och tankeväckande även om man tidigare jobbat inom området.  Att få med både säkerhetstänk och det juridiska perspektivet är viktigt eftersom det utgör basen i en hållbar IT-upphandling.   Hur löste du logistiken kring kursupplägget? – Kursens flexibla upplägg gjorde det möjligt att kombinera studier med heltidsarbete och familjeliv. Möjligheten att kunna titta på inspelade föreläsningar i efterhand gjorde det hela genomförbart utan att göra avkall på utbildningens kvalité. Övningar och inlämningsuppgifter gav mig möjlighet att direkt omsätta teoretiska kunskaper i praktisk handling.    Vem tycker du att kursen vänder sig till?  – Alla som jobbar inom IT-upphandlingsområdet, oavsett om man kommer från IT-branschen, jobbar som upphandlare, beställare, eller kommer från leverantörssidan. Att förstå samband i hela inköpskedjan skapar goda förutsättningar för en bra affär, både för den som upphandlar, driftar, levererar samt den som sedan ska använda IT-lösningen i sitt dagliga arbete. Om du som kursdeltagare varit med i ett IT- eller upphandlingsprojekt så skapar kursen möjlighet till kunskapsutbyte och att dela erfarenheter med kursdeltagare från flera olika branscher och med olika yrkesroller.
a_1.PNG bild

VISA ATT DU HAR KUNSKAPEN SOM KRÄVS

2023-03-22
Marina Farina är rådgivare på Ramboll. Hon har gått YH-utbildningen Säkerhets- och trygghetskoordinator. Min yrkesresa från examen tills nu. Min resa inom säkerhet började väldigt många år innan utbildningen på Företagsuniversitetet. Jag bestämde mig redan vid 18 års ålder att jag skulle arbeta på Securitas. På den tiden var du tvungen att ha fyllt 20 innan du sökte jobb i företaget. Sagt och gjort, jag började arbeta på Securitas när jag var 20 år, i början på Malmö Airport men efter det har jag arbetat på larmcentralen i Malmö och sedan Stockholm. Efter ca 7 år så ville jag utvecklas inom säkerhetsområdet och hittade då utbildningen till Säkerhets- och trygghetskoordinator. Jag tänkte direkt att detta var min utbildning och den ska jag bara gå!> LIA-praktik gav jobb på Huddinge kommun Efter utbildningen, eller egentligen under, började min resa inom Huddinge kommun. Jag gjorde min första LIA-praktik i det kommunala bostadsbolaget och sedan omgång två på säkerhetssektionen centralt i kommunen där jag även gjorde mitt examensarbete. Cirka två veckor efter examen fick jag ett samtal från dåvarande säkerhetschefen som frågade om jag ville börja arbeta i kommunen. I Huddinge kommun arbetade jag i fem år, en väldigt lärorik tid, där jag har fått arbeta med hela krisberedskapssystemet, trygghetsfrågor och även hunnit med stabsarbete under Corona-pandemin. Men jag fick även bygga upp och träna upp kommunens stabsorganisation.  Arbete på Länsstyrelsen i Stockholm län Jag gick sedan vidare och fick arbeta med att följa upp och stötta länets kommuner i deras arbete med krisberedskap. Jag arbetade även med frågor som rörde de Frivilliga Försvarsorganisationerna (FFO:erna). Under tiden på Länsstyrelsen fick jag arbeta i staben, en kort period under Corona-pandemin och sedan med anledning av händelserna i Ukraina. Idag är jag på Ramboll Sweden Idag är jag rådgivare inom säkerhetsskydd på Ramboll Sweden AB som är ett globalt ingenjörs-, arkitektur- och konsultföretag med verksamhet i 35 länder. Har du några tips och lärdomar du skulle vilja dela med dig av till andra som gått Företagsuniversitetets utbildning och nyss tagit examen? Våga kliva ur din bubbla! Var framåt och visa att du har gått en fantastiskt bra utbildning och har kunskapen som krävs för att ta plats hos just den arbetsgivaren. Att starta sin professionella resa i en kommun är väldigt lärorikt då du som säkerhetssamordnare får arbeta väldigt brett inom området, men även lära dig hur den politiska världen fungerar. Det är bra att veta att det inte alltid är precis som det du lär dig på utbildningen. Så var ödmjuk inför kunskapen som finns där ute och gå ut med ett öppet sinne.

Säkerhets- och trygghetskoordinator, Göteborg

Företagsuniversitetet AB Yrkeshögskolan (Yh)

Utbildningen förbereder dig inför en karriär inom säkerhetsbranschen som t.ex.

  • Säkerhets- och trygghetskoordinator
  • Säkerhetssamordnare
  • Säkerhetskonsult
  • Säkerhetschef
  • Beredskapssamordnare
  • Projektledare inom säkerhet och trygghet
  • Säkerhetsledare vid evenemang

Särskild behörighet:
För behörighet krävs en sammanlagd yrkeserfarenhet om minst två (2) år - d.v.s. totalt 24 månader, minst deltid d.v.s. 20 timmar/vecka. Denna tid ska ha en relevant koppling till utbildningens inriktning, inom Säkerhet - Trygghet eller inom koordinering, projektledning och förändringsarbete.

KURSBESKRIVNING

Branschkunskap

Kursen ger en introduktion till säkerhets- och trygghetsbranschen, dess historik och utveckling samt grundläggande terminologi. Därtill ger kursen förståelse för det aktuella säkerhetsläget i Sverige och internationellt för att skapa en gemensam plattform inför utbildningen.

Risk-, kris-, och kontinuitetshantering

De studerande ökar sin kunskap och erhåller verktyg för att arbeta systematiskt med riskhantering, krisberedskap och kontinuitetsplanering. På detta sätt lär de sig att inventera, analysera och förebygga problem samtidigt som de säkerställer verksamhetens operativa förmåga. En del av kursen kräver engelsk fackterminologi och kurslitteratur.

Projektledning

Kursens övergripande mål och innehåll De studerande ges förutsättningar att kunna planera, styra och leda projekt. Här presenteras projektens olika faser, och de studerande erhåller olika verktyg och metoder utifrån såväl forskning som best practise. I kursen ingår att sätta SMARTA mål. De studerande tränas i att kunna leda projektmedlemmar de formellt inte är chef över och att uppnå effektiva samarbetsklimat för att nå uppsatta mål.

Brottsprevention och trygghetsarbete

Kursen ger kunskaper i arbetet kring att förebygga och förhindra brott och ordningsstörningar, med särskilt fokus på social respektive situationell brottsprevention. Kursen ger förståelse för skillnaden och samspelet mellan insatsområden av strategisk och operativ karaktär. Därtill ges verktyg för att kunna arbeta med samverkan tillsammans med berörda parter såsom myndigheter, kommuner och regioner, privata näringslivet samt föreningslivet. Slutligen ger kursen förståelse för vikten av hjälp-, stöd- och skyddsinsatser för brottsdrabbade. Kursen har en hög vetenskaplig förankring och behandlar flertalet internationellt vedertagna brottspreventiva modeller och kriminologiska teorier

Företagsekonomi

Kursen ger de studerande kunskaper kring centrala begrepp och teorier inom modern ekonomistyrning och verksamhetsstyrning. De studerande ska utveckla fardigheter och formågor i att hantera modeller och metoder som stöd för styrning och utveckling av verksamheter med inriktning på säkerhets- och trygghetsarbete.

Ledarskap och kommunikation

Kursens övergripande mål och innehåll Kursen innefattar moment som situationsanpassat ledarskap, gruppdynamiska processer, motivation och konflikthantering som alla har en tydlig vetenskaplig förankring. De studerande tränas därtill i muntlig och skriftlig kommunikation framförallt på svenska men även på engelska.

Evenemangssäkerhet

Kursen ger kompetens för att på ett aktivt sätt kunna delta i planering och projektering av evenemang för att säkerställa säkerhet och trygghet. Kursen ger insikt om evenemangssäkerhetsarbetets samtliga tongivande områden. Kursen ger kunskap för att tillämpa verktyg för systematik och processer i syfte att effektivisera resursanvändning och kostnader. Kursen ger också förståelse för konsekvenserna av incidenter i samband med evenemang.

Säkerhetsjuridik

Kursen ger de studerande kunskaper om lagar, förordningar och myndighetsföreskrifter som specifikt påverkar branschen, yrkesrollen och dess utförande inom såväl privata som offentliga sektorn. De studerande får grundläggande kunskap i upphandling och entreprenadjuridik.

Säkerhetsskydd

Kursen ger en särskild inblick i den svenska säkerhetsskyddslagstiftningen och tillhörande myndighetskrav. Här ges en inblick i terminologin varpå de tre ingående delarna informationssäkerhet, fysisk säkerhet och personalsäkerhet behandlas utifrån sin koppling till Sveriges säkerhet. De studerande erhåller mycket praktisk träning i olika former av analyser.

Personalsäkerhet

Kursen ger de studerande en förmåga att kunna arbeta tryggt och säkert ur perspektiven före, under och efter anställning. Detta innefattar bl.a. rekrytering, intervjuteknik, grundutredning, bakgrundskontroll, tystnadsplikt, tekniska stödverktyg för onboarding/offboarding, säkerhetsmedvetandehöjande åtgärder (security awareness, utbildning och övning), disciplinära åtgärder och arbetsmiljö.

Kursen går även igenom personalrelaterade hotbilder såsom social engineering och insiders, samt behandlar vikten av en säker underleverantörshantering. Därutöver ger kursen en koppling till säkerhetsskyddslagstiftningens specifika krav på säkerhetsprövning och registerkontroll. Kursen varvar teori med diskussionsmoment och praktisk träning enskilt och i grupp.

Fysisk säkerhet

Kursen ger grundläggande kunskaper i fysisk säkerhet där de studerande även ges verktyg att öka sin beställarkompetens och kravställning. De studerande höjer sin kompetens avseende inbrottsskydd (lås, larm, bevakning, övervakning), säker passage (zonindelning, tillträdesbegränsningar, passagesystem, nyckel- och korthantering), brandskydd (brand- och utrymningsrutiner/-larm, systematiskt brandskyddsarbete, SBA) samt försäkringsvillkor.

Därutöver ger kursen en koppling till skyddslagens och säkerhetsskyddslagstiftningens specifika krav på fysiskt skydd. Genom hela kursen utgås från gällande kravmassor (t.ex. lagstiftning, Stöldskyddföreningens (SSF) samt myndighetsspecifika kravsamlingar) där de studerande lär sig att hitta var kraven finns samt när och hur de ska tillämpas.

LIA period 1

Kursen ger möjlighet till att tillämpa utbildningens innehåll på en arbetsplats samt till att lära känna och få förståelse för det arbete som bedrivs inom säkerhet och trygghet. För att tillgodogöra sig denna kurs är det en förutsättning att de studerande har genomfört tidigare delkurser i utbildningen.

De studerande formulerar en arbetsbeskrivning och mål för perioden tillsammans med LIA-företagets handledare. Utifrån de överenskomna målen skriver de studerande en LIA-rapport vilken redovisas muntligt och skriftligt vid periodens slut. Rapporten ligger till grund för kunskapskontroll och betygssättning. Här finns möjlighet för de studerande att skriva rapporten på engelska om så önskas utifrån aktuell LIA-plats och studentens behov.

Informationssäkerhet

Informationssäkerhet ökar i omfattning och komplexitet, och därmed ökar också behovet att kunna hantera möjligheter och risker kopplat till legala krav, omvärlden och teknikutvecklingen. Kursen ger de studerande kunskaper och färdigheter att hantera informationssäkerhetsrisker i enlighet med etablerade standarder och ramverk samt att efterleva aktuell lagstiftning på området.

Kursen har en tydligt tvärvetenskaplig holistisk approach och ger verktyg att navigera med utgångspunkt utifrån människa, teknik och organisation. Här behandlas de viktiga begreppen sekretess, riktighet, tillgänglighet och spårbarhet. Därutöver ger kursen en koppling till säkerhetsskyddslagstiftningens specifika krav på informationssäkerhet.

Utredning

Kursen ger de studerande en introduktion samt förståelse för utredningsarbete och dess olika beståndsdelar. Omfattning avser att kunna kravställa och leda utredningar avseende intern och extern brottslighet som riktas mot en organisation.

Hållbarhet

Kursen ger de studerande en inblick i hållbarhetsbegreppet och de 17 hållbarhetsmål som globalt har överenskommits och fastställts av FN. Här ges en inblick i de tre huvudområdena ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet, och kunskap om hur dessa kan integreras i säkerhets- och trygghetsarbetet.

LIA period 2

Kursen ger fördjupad arbetslivserfarenhet genom att driva egna processer i en faktisk miljö. Eget ansvar, fördjupning inom identifierade intresseområden och löpande leveranser till det valda LIA-företaget ingår i kursen. För att tillgodogöra sig denna kurs är det en förutsättning att de studerande har genomfört tidigare delkurser i utbildningen.

De studerande formulerar en arbetsbeskrivning och mål för perioden tillsammans med LIA-företagets handledare. Utifrån de överenskomna målen skriver de studerande en LIA-rapport vilken redovisas muntligt och skriftligt vid periodens slut. Rapporten ligger till grund för kunskapskontroll och betygssättning. Här finns möjlighet för de studerande att skriva rapporten på engelska om så önskas utifrån aktuell LIA-plats och studentens behov.

Examensarbete

Kursen ger fördjupad kompetens i att formulera frågeställningar, samla information, analysera, bedöma och dra slutsatser utifrån egen undersökning. Examensarbetet innefattar en skriftlig rapport och en muntlig framställning och utgår oftast från ett aktuellt case i arbetslivet. Är koncernspråket engelska brukar examensarbetet skrivas och presenteras på engelska.

Utbildningsstart
2024-08-19
Utbildningsslut
2026-05-31
Studietakt
75%
YH poäng
300 YH-poäng (ca. 2.0 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2024-05-21
Branscher
Säkerhetstjänster
Ekonomi, admin, sälj

Fullstack-utvecklare

Företagsuniversitetet AB Yrkeshögskolan (Yh)

Välkommen till en utbildning som förbereder dig inför en karriär som:

  • Fullstack-utvecklare
  • Backend-utvecklare
  • Frontend-utvecklare
  • Dataprogrammerare
  • IT-konsult
  • IT-utvecklare

Utbildningen är kostnadsfri och berättigar till studiemedel från CSN

”Min 75%-iga fullstack-webbutvecklingsutbildning är som en balanserad melodi – tillräckligt intensiv för att inspirera kreativitet och tillräckligt flexibel för att harmonisera med andra livsaspekter.”

"Jag valde Företagsuniversitetets utbildning då den är på plats och på 75% gör att jag kan ha studierna som huvudfokus men samtidigt hinna jobba en del vid sidan av."
 

KURSBESKRIVNING

Introduktion till IT 20 yh-poäng

Vi använder IT-system dagligen i vardagslivet i form av webbsidor och datorprogram. Med tiden har dessa system utvecklats till att vara användarvänliga och enkla att hantera. Trots denna enkelhet så är ett IT-system en samling av många olika delar och tekniker där komplexiteten göms under ytan.

Med både teoretisk och praktisk insikt får den studerande kunskaper inom IT och datavetenskap, genom teman såsom datalogiskt tänkande, datasäkerhet, algoritmer, mjuk- och hårdvara, internet, AI och data. Under kursen får den studerande en helhetsbild av hur ett ITsystem är uppbyggt, där fokuset kommer ligga på grundläggande kunskaper för hur ett IT-projekt utvecklas.

De studerande kommer att ingå i grupper för att diskutera informationsteknologins roll i dagens samhälle, hur den tillämpas, vad hållbar utveckling innebär inom informationsteknologi samt etiska och juridiska aspekter på informationsteknologi.

Affärsmannaskap 20yh-poäng

Kursen fokuserar på att utveckla kunskaper inom organisationslära, strategi, ledning och marknadsföring där fokus är att utveckla en helhetssyn i affärer. Fokuset ligger på att utveckla den studerandes affärsmannaskap, förståelse för hur olika organisationer ser ut och arbetar, olika ledarskapsstilar, principer kring effektiv kommunikation. Med både teoretisk och praktisk insikt får den studerande djupare insikt i sin framtida roll som konsult/utvecklare i det stora hela där den studerande förväntas reflektera på frågeställningar såsom:

  • Vad är organisationens mål och vision?
  • Vad är målet med projektet?
  • Vad är min roll i det stora hela?
  • Vad förväntas i olika roller?
  • Hur fungerar effektiv kommunikation?
  • Konsult vs anställd 

Att jobba agilt 20yh-poäng
Det agila arbetssättet lyfts ofta fram som ett vinnande och bra koncept för IT-projekt att arbeta utifrån. Ordet agilt kommer från engelskan och betyder lättrörlig, vilket är just vad ett agilt arbetssätt är. Med hjälp av ett agilt arbetssätt kan man snabbt hantera förändringar och ställa om, detta med hjälp av att man arbetar kontinuerligt med delleveranser under kortare intervaller. Vilket i sin tur leder till att minimering av risker och osäkerheter blir en naturlig del i arbetet. Dessa egenskaper gör att det agila arbetssättet passar väldigt bra i en IT-värld som just kännetecknas av snabba förändringar.

Nedanstående ämnen är huvudfokus för kursen:

  • vad innebär det att jobba agilt
  • rollerna som finns inom det agila arbetssättet
  • skillnaden mellan olika agila arbetsmetoder
  • fördelarna och nackdelarna med att välja agila arbetsmetoder i förhållande till Vattenfall-metoden

Backend utveckling I Java 30yh-poäng
Java är ett av de mest använda programmeringsspråken på serversidan (Backend). Användningsområden varierar mellan mobilapplikationer och datorprogram till tunga robotar.

Den här kursen kommer fördjupa den studerandes kunskaper och färdigheter inom backend-utveckling med Java.

Nedanstående ämnen är huvudfokus för kursen:

  • skapa ett Java-projekt
  • använda Spring och Spring Boot
  • skapa Rest APIer
  • skriva enhetstester
  • skapa en bra projektstruktur i Java och följa de rekommenderade designmönster
  • förstå workers och deras användning
  • event streaming (Kafka)

Kursen kommer avslutas med ett grupprojekt i Java, där de studerande redovisar sina inlärda kunskaper.

Backend-utveckling NodeJs 30yh-poäng
NodeJs är ett JavaScriptbibliotek som tillåter backendutveckling i JavaScript och är den perfekta lösningen för att bygga skalbara och högpresterande webbapplikationer. Prestandan uppnås genom sin asynkrona, icke-blockerande programmeringsmodell. Både klienten och servern kan framgångsrikt använda samma språk eftersom NodeJs kör Javascript på serversidan.

Den här kursen kommer fördjupa den studerandes kunskaper och färdigheter inom backend-utveckling med NodeJs.

Nedanstående ämnen är huvudfokus för kursen:

  • NodeJs grunder
  • skapa ett NodeJs projekt med NPM
  • skapa Rest APIer med expressJs
  • skapa en bra NodeJs projektstruktur
  • använda de mest användbara biblioteken
  • datastreaming
  • skriva enhetstester

Kursen kommer avslutas med ett grupprojekt i NodeJs, där de studerande redovisar sina inlärda kunskaper.

Databaser 20yh-poäng
Databaser är en strukturerad metod för att lagra data i form av tabeller. De används för att på ett effektivt sätt spara, bevara, hämta och skicka datan. Det finns två huvud klassificeringar av databaser, relationsdatabaser (SQL) och icke-relationella databaser(NoSQL). Dessa två typer uppfyller samma syfte men har olika användningsområden. Där valet av en typ beror till stor del på tre olika aspekter: datastrukturen, typen av data som ska lagras och lagringsmetoden.

Kursen kommer ha två olika delar, en teoretisk och en praktisk. Under den första delen kommer kursen att gå igenom:

  • skillnaden mellan relationsdatabaser SQL och ickerelationella databaser NoSQL
  • design och implementation av relationsdatabaser
  • design och implementation av icke-relationella databaser
  • databasmodellering

I den andra delen kommer de studerande att designa och skapa två olika databaser, en SQL och en NoSQL.

Examensarbete 30yh-poäng
Syftet med examensarbetet är att den studerande ska sammankoppla, fördjupa och utveckla sina kunskaper och färdigheter inom området fullstack-utveckling som behandlats i tidigare genomförda kurser under utbildningen.

Målet är att den studerande skall genomföra ett utvecklingsprojekt som ska innehålla/vara applicerbart på utbildningens kursmål. Inom ramen för examensarbetet kan den studerande inrikta sig på utveckling utifrån tekniska verktyg, plattformar och ramverk eller utveckling som kommersiellt verktyg med färdigheter i teknisk utveckling som grund och förståelse för projektleverans och marknadsvillkor. Resultatet ska levereras i form av projektdokumentation och en slutrapport

Frontend Ramverk/Bibliotek (React, Angular) 30yh-poäng
Den snabba utvecklingen inom webbprogrammering har skapat ett behov av modernare och enklare sätt att utveckla webben. Vilket i sig har lett till utvecklingen av många olika Javascript ramverk/bibliotek. De två största ramverk/bibliotek för gränssnittsutveckling är React och Angular som utvecklats av Facebook och Google. Dessa ramverk har förenklat utvecklingen och förbättrat prestandan för webbapplikationer.

Under den här kursen kommer den studerande att introduceras till React och Angular, hur de fungerar under ytan och skillnaden mellan dessa två ramverk/bibliotek.

Den studerande kommer behöva redovisa sin förståelse genom att bygga ett projekt i både React och Angular, samt även kunna argumentera för den valda projektstrukturen och kunna redovisa skillnaden på ett ramverk och ett bibliotek.

HTML och CSS 30yh-poäng
Den här kursen ger kunskap om de verktyg och den teknik som behövs för att utveckla moderna webbplatser som lever upp till dagens standard. Fokuset kommer att ligga på HyperText Markup Language (HTML) och Cascading style Sheets (CSS). HTML är ett standardiserat språk som tillämpas för att definiera struktur av text, medier och inbyggda objekt för webbsidor och e-post. CSS är ett kompletterande språk till HTML som används för att styla HTML element.

Den teoretiska delen av kursen kommer dels att fokusera på semantiskt korrekt uppmärkning av HTML-sidor och tillhörande stilmallar för att ange sidornas utseende. Men också på hur man applicerar designen på HTML-elementen och skapande av responsiva sidor, dvs sidor som anpassar sitt utseende beroende på skärmstorlek.

Kursen kommer att avslutas med ett individuellt projekt där varje studerande kommer att få redovisa sitt arbete.

JavaScript Avancerat 30yh-poäng
Den här kursen kommer fördjupa den studerandes kunskaper och färdigheter inom JavaScript. Här kommer de introduceras till avancerade ämnen inom Javascript för att kunna bygga komplexa funktioner.

Nedanstående ämnen är huvudfokus för kursen:

  • Asynkron programmering (promises, callbacks, async/await)
  • Koppla webbapplikationen till en backend tjänst genom Rest API
  • Olika HTTP metoder och när ska de användas
  • Closures och deras användning
  • Att använda populära JavaScript bibliotek, och kunna läsa och förstå deras dokumentation
  • Förstå JavaScript event loop

Kursen kommer avslutas med ett grupprojekt där de studerande redovisar de inlärda kunskaperna.

JavaScript grundkurs 30yh-poäng
JavaScript är grunden för all funktionalitet på webbsidor men har på senare år blivit ett stort språk inom backend-utveckling. Den kan användas för att hantera funktionaliteten på webben, att trigga olika event, hantera data som skickas från servern via APIer och manipulera data som visas på webbsidan. Men även för att hantera datan systemet och lagra den i en databas.

Kursen kommer att ha två olika delmoment. En teoretisk del där den studerande kommer att få lära sig de grundläggande koncepten för programmering där vissa delar kommer att vara JavaScriptspecifika.

Nedanstående ämnen är huvudfokus för kursen:

  • Datatyper
  • Ecmascript
  • Reguljära uttryck
  • Grundläggande datastrukturer
  • Objektorienterad programmering
  • Funktionell programmering.

Den andra delen är praktisk där de studerande kommer få chansen att applicera de kunskaper som har införskaffats under kursens gång. De studerande kommer att ingå i projektgrupper där de förväntas applicera de inlärda ämnena.

LIA 1 50yh-poäng
Kursens övergripande Syftet är att den studerande, genom praktiskt arbete med frontend-utveckling i ett projekt hos ett företag eller byråverksamhet, ska få kvalificerade kunskaper och arbetsmetoder för att kunna arbeta självständigt som en frontend-utvecklare. Målet är att den studerande ska omsätta och utveckla sina kunskaper och färdigheter i enlighet med de rutiner, praktiska förutsättningar och resurser som finns på företaget.

Under första LIA-perioden ska den studerande utföra tilldelade arbetsuppgifter i JavaScript/HTML/CSS inom ramen för frontend-utveckling under handledning. I kursen kan den studerande både göra sin LIA på nationella och internationella företag där både svenska och engelska är koncernspråket.

LIA 2 40yh-poäng
Kursens övergripande Syftet är att den studerande, genom praktiskt arbete med backend-utveckling/fullstack-utveckling i ett projekt hos ett företag eller byråverksamhet, ska få kvalificerade kunskaper och arbetsmetoder för att kunna arbeta självständigt som en backend-utvecklare/fullstackutvecklare.

Målet är att den studerande ska omsätta och utveckla sina kunskaper och färdigheter i enlighet med de rutiner, praktiska förutsättningar och resurser som finns på företaget.

Under andra LIA-perioden ska den studerande utföra tilldelade arbetsuppgifter i JavaScript/HTML/CSS inom ramen för backend-utveckling/fullstack-utveckling under handledning. I kursen kan den studerande både göra sin LIA på nationella och internationella företag där både svenska och engelska är koncernspråket.

Säker applikation livscykel 20yh-poäng
Applikationens livscykel består av flera olika moment som projektledning, kravhantering, mjukvaruutveckling, testning och kvalitetssäkring, driftsättning och underhåll. På senare år har dessa steg kombinerats för att korta ner livscykeln till en utvecklingsmetod kallad Devops.DevOps och agila utvecklingsmetoder har tillsammans möjliggjort för ett team att samarbeta mer effektivt i en organisation.

Kursens övergripande Syftet är att den studerande ska kunna förstå de olika faser som en applikation går igenom samt kunna skapa sig en djupare förståelse för vad varje del innebär. Den studerande kommer att få lära sig att använda och förstå utvecklingsmiljöerna sandbox, test, demo, stage och produktion. De kommer också att få förståelse för när varje specifik miljö bör användas.

Nedanstående ämnen är huvudfokus för kursen:

  • Versionshantering med Git som är ett populärt versionshanterings verktyg i dagens industri
  • Test och olika tillgängliga verktyg som finns till hjälp
  • Genomgång av OWASP Top 10, med konkreta exempel för varje sårbarhetstyp
  • HTTP och HTTPS
  • CORS
  • (CD) continuous delivery och hur kan man sätta upp en säker CD pipeline

Särskild behörighet:
För behörighet krävs lägst betyget E/3/G i följande gymnasiekurser: 

  • Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2
  • Engelska 6
  • Matematik 2
Utbildningsstart
2024-08-26
2025-08-01
Utbildningsslut
2026-12-31
2027-12-19
Studietakt
75%
YH poäng
400 YH-poäng (ca. 2.7 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2024-05-21
Branscher
Data & IT

Budgetering och riskhantering för IT-projekt

Företagsuniversitetet AB Yrkeshögskolan (Yh)

PRELIMINÄR START HT-24

Denna utbildningen är uppdelad i tre delkurser och sker på distans under 8 veckor med en studietakt på 50%

Upplägget innebär stor flexibilitet för den studerande vilket medför att det enkelt går att kombinera studier med arbete. Den studerande kan i stor utsträckning bedriva studierna på valfri tid, därmed även på kvällar och helger.

Delkurser:

  • Introduktion till budgetering och kostnader för IT-projekt 
  • Riskhantering i IT-projekt
  • Uppskattning av projektkostnader

UTBILDNINGEN GER KUNSKAPER OM/I

  • att skapa och ansvara för en projektbudget samt hantera eventuella avvikelser
  • olika begrepp och metoder inom budgetering och riskhantering inom IT-projekt
  • påverkande faktorer som projektkostnader, tidsåtgång, förseningar, resursbehov och resursplanering
  • verktyg och metoder för att planera och hantera kostnader och budgetar i IT-projekt
  • att samarbeta med olika funktioner och roller inom IT-projekt, som projektägare, projektledare, utvecklingsteamet och kunden.

UTBILDNINGEN GER FÄRDIGHETER I ATT

  • planera och hantera kostnader och budgetar för IT-projekt
  • identifiera och hantera risker i IT-projekt
  • använda relevanta verktyg och tekniker för budgetering och riskhantering inom IT-projekt
  • identifiera faktorer som påverkar kostnader och budgetar i IT-projekt.

UTBILDNINGEN GER KOMPETENSER FÖR ATT

  • övervaka och kontrollera kostnader och budgetar för IT-projekt, och vidta åtgärder vid behov för att hålla projektet på spåret 
  • samarbeta med olika aktörer inom projektet, såsom projektledare, tekniska experter och ekonomer, och skapa gemensamma mål och förutsättningar för projektet
  • tydligt kunna kommunicera olika risker och dess potentiella påverkan på IT-projektets tidslinje och budget för projektets styrelsegrupper, projektledare, utvecklingsteamen och kund
  • använda relevanta verktyg och tekniker för budgetering och riskhantering inom IT-projekt.

Behörighet
Yrkeserfarenhet om minst ett år från IT-relaterat arbete eller som projektledare på heltid eller minst två år av godkända studier inom IT eller Ekonomi/Finans på eftergymnasial nivå.

Utbildningsstart
Höstterminen 2024
Utbildningsslut
Höstterminen 2024
Studietakt
50%
YH poäng
20 YH-poäng (ca. 0.2 år)
Ansökan är stängd
Kontakta skolan vid intresse
Branscher
Data & IT
Studieort
DISTANS (Stockholms kommun)
Satellitort
Göteborg, Malmö

Att bygga en informationssäkerhetskultur

Företagsuniversitetet AB Yrkeshögskolan (Yh)

En utbildning som riktar sig till dig som önskar öka din förståelse och dina färdigheter i hur man bygger en god säkerhetskultur i en organisation, utbildningen är ett tillägg till en redan befintlig bakgrund inom det mer generella och breda informationssäkerhetsområdet. Utbildningsnivån är anpassad för att uppnå den kompetens som arbetslivet efterfrågar.

Studietakt:
Utbildningen pågår i 10 veckor med 10 lärarledda dagar och 10 självstudiedagar. Studietakt på 40% vilket möjliggör för de studerande att kunna arbeta vid sidan om studierna.

Behörighet:
För behörighet krävs en sammanlagd yrkeserfarenhet inom säkerhets- och/eller informationssäkerhetsområdet om minst 1,5 år på heltid, eller motsvarande tid på deltid. Kravet på yrkeserfarenhet kan ersättas av komplett utbildningsexamina (yrkeshögskola, universitet, högskola, folkhögskola) från minst 1,5 års heltidsstudier med huvudinriktning på säkerhet där informationssäkerhet har ingått.

Gör din intresseanmälan på ansökningsknappen till höger.

Utbildningsstart
Påbörjad (Vårterminen 2024)
Utbildningsslut
Vårterminen 2024
Studietakt
40%
YH poäng
20 YH-poäng (ca. 0.3 år)
Ansökan är stängd
Kontakta skolan vid intresse
Branscher
Säkerhetstjänster
Journalistik & information
Studieort
DISTANS (Stockholms kommun)

Cybersäkerhet

Företagsuniversitetet AB Yrkeshögskolan (Yh)

En online-utbildning på totalt 10 veckor. En lärarledd dag och två självstudiedagar varannan. Utbildningen riktar sig till ansvariga för säkerhet och informationssäkerhet i alla typer av organisationer, som exempelvis säkerhetschefer, informationssäkerhetschefer och säkerhetssamordnare.

Genom att utbildningen sker på deltid är det möjligt att kombinera den med heltidsarbete.

Behörighet:
Yrkeserfarenhet om minst ett år från säkerhetsrelaterat arbete på heltid, alternativt minst två år av godkända studier inom säkerhet på eftergymnasial nivå.

Gör din intresseanmälan på ansökningsknappen till höger.

”Mycket bra att få en bredare bild av cyber- och hybridhoten. Bra med anknytning av omvärldsanalys till konsekvens för en organisation.”

"Mycket inspirerande föreläsare. Kul att han drar paralleller till verkligheten, lättare och förstå. Bra med pauser mellan varven."

"Bra med inspelningar och information så att det även går att följa om man missat någon föreläsning eller vill repetera."

Utbildningsstart
Påbörjad (Vårterminen 2024)
Utbildningsslut
Vårterminen 2024
Studietakt
50%
YH poäng
15 YH-poäng (ca. 0.2 år)
Ansökan är stängd
Kontakta skolan vid intresse
Branscher
Data & IT
Säkerhetstjänster
Studieort
DISTANS (Stockholms kommun)