KompetensUtvecklingsInstitutet, KUI

KUI Yrkeshögskola erbjuder Yrkeshögskoleutbildningar för dig med yrkeserfarenhet inom vård, omsorg eller förskola. Du läser på distans 50% eller 75% studietakt. På så sätt kan du kombinera studier på distans med arbete på din nuvarande arbetsplats.

Våra utbildningstyper

  • Yrkeshögskoleutbildning - en kvalificerad utbildning, 2 år, som är skräddarsydd för att täcka de kompetensbehov som finns ute i arbetslivet. YH-utbildningen är eftergymnasial, kombinerar teori med praktik och genomförs i nära samarbete med arbetslivet.
  • Korta YH-utbildningar syftar till att fördjupa, bredda eller förnya kompetens i arbetslivet på ett mer flexibelt sätt. En kort YH-utbildning hos KUI läser du på distans under 10-13 veckor och de vänder sig till dig som har yrkeserfarenhet och och vill vidareutbilda dig inom ett visst kompetensområde.
  • YH-flex är en snabbare och mer flexibel väg till en YH-examen för dig som har yrkeskunskaper motsvarande en betydande del av en yrkeshögskoleutbildning. Du validerar och tillgodoräknar dig yrkeskompetens och kompletterar därefter med utbildning.

Beroendeproblematik samt farmakologi i samband med psykisk ohälsa

KompetensUtvecklingsInstitutet, KUI

Många som lever med missbruk möter förutfattade meningar och stigmatisering. Med rätt kompetens och ett respektfullt bemötande går det att skapa bättre förutsättningar för förändring. Beroende är vanligt förekommande vid psykisk ohälsa, men kan vara svårt att identifiera. När beroendet blir en del av helhetsbilden riskerar den psykiska ohälsan att förvärras. Därför är planering av behandlings- och motivationsinsatser samt god samverkan mellan olika aktörer avgörande för att den enskilde ska få rätt stöd. Utan tillräcklig kunskap finns en risk att viktiga behov förbises, vilket kan hindra återhämtning och stabilitet.

Hur reagerar kroppen efter en längre tids beroende? Vad händer när ett preparat behöver trappas ner och varför är det viktigt att följa både fysiska och psykiska symtom under avgiftning? De svåra symtom som kan uppstå när droger lämnar kroppen kräver att vården agerar med rätt kunskap – fel hantering kan få allvarliga följder. Lika viktigt är det att hitta drivkrafter och mål som gör att livet känns meningsfullt för den enskilde.

För vem passar kursen?
Kursen riktar sig till dig som har minst ett års erfarenhet inom LSS, socialpsykiatri eller psykiatri på minst 50 % tjänstgöring. Exempel på yrkesroller som är relevanta är skötare, boendestödjare och stödassistent.

Målet med kursen

  • Få fördjupade kunskaper och konkreta verktyg för att förstå, bemöta och stödja personer med beroendeproblematik och psykisk ohälsa.

  • Öka förståelsen för samsjuklighet och hur farmakologiska samt psykosociala behandlingsmetoder kan användas vid psykisk ohälsa.

  • Lära dig hur missbruk och beroende utvecklas samt vilka biologiska, psykologiska och sociala faktorer som påverkar.

  • Hantera missbruk, skadligt bruk och beroende utifrån biologiska, psykologiska och sociala perspektiv.

  • Få praktiska verktyg för att planera och genomföra individanpassade behandlings- och motivationsinsatser.

  • Identifiera behov, välja lämpliga stödåtgärder och använda motiverande samtal för att främja förändring.

  • Utveckla förmågan att samverka med socialtjänst, psykiatri och beroendevård för en mer sammanhållen och effektiv vårdinsats.

  • Förstå hur faktorer som ålder, kön, livssituation och sociokulturella aspekter påverkar behandlingsval och vårdinsatser.

  • Bli bättre rustad att professionellt och etiskt möta och stödja personer med beroendeproblematik och psykisk ohälsa.

Distans med onlinelektioner
Med distansstudier, även kallat fjärrundervisning eller online-utbildning, kan du delta i kursen från vilken plats som helst, så länge du har tillgång till internet. Denna flexibilitet gör det möjligt att balansera studier med arbete, familj och andra åtaganden på ett effektivt sätt. Kursen ges på 50% studietakt under 16 veckor, med schemalagda onlinelektioner 1 gång i veckan.  

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Vårterminen 2026
Utbildningsslut
Vårterminen 2026
Vårterminen 2026
Studietakt
50%
YH poäng
40 YH-poäng (ca. 0.4 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Branscher
Sjukvård & socialt arbete
Studieort
DISTANS

Funktionsnedsättning hos barn och unga

KompetensUtvecklingsInstitutet, KUI

Fysiska och kognitiva funktionsnedsättningar kan innebära utmaningar med motorik och sinnesfunktioner, exempelvis svårigheter att gå, använda händerna eller ta in omgivningen via syn och hörsel. Psykiska och emotionella svårigheter kan yttra sig i form av ångest som påverkar barnets förmåga att hantera stress och sociala situationer. Neuropsykiatriska diagnoser som autism kan ge svårigheter med kommunikation och socialt samspel, medan ADHD kan leda till utmaningar med koncentration och impulskontroll. För att möta dessa behov krävs anpassade arbetssätt och stödmetoder som hjälper barnet att utvecklas och övervinna hinder.

Oavsett vilken typ av funktionsnedsättning det handlar om är tidig diagnos och riktade insatser avgörande för att ge barnet bästa möjliga förutsättningar. Varje barn har unika behov som måste tillgodoses för att de ska kunna växa, må bra och nå sin fulla potential.

Vem passar utbildningen för?
Utbildningen vänder sig till dig som har minst ett års erfarenhet av arbete med barn och unga, där minst hälften av tiden är inom exempelvis barnomsorg, förskola eller andra relevanta yrkesroller. Det kan även handla om erfarenhet inom LSS, som stödassistent, elevassistent eller liknande befattningar.

Mål med kursen

  • Få specialiserad kunskap om olika funktionsvariationer hos barn och unga:

    • Kognitiva funktionsvariationer

    • Autismspektrumtillstånd

    • Förvärvad hjärnskada

    • Fysiska och psykiska funktionsvariationer

  • Förstå vilka konsekvenser dessa funktionsvariationer kan ha i vardagen.

  • Lära dig om hjälpmedel och verktyg som kan stödja barn och unga, t.ex.:

    • Pictogram

    • Kommunikation via kroppsspråk

    • Anpassade digitala hjälpmedel

  • Utveckla kompetens för att förstå hur olika faktorer påverkar barn och unga:

    • Intellektuella och personliga egenskaper

    • Social situation och uppväxtmiljö

    • Samhällets strukturella förutsättningar

  • Få verktyg för att stödja barns och ungas självständighet, delaktighet, personliga utveckling och lärande.

  • Bidra till att skapa förutsättningar för en mer självständig och meningsfull framtid för målgruppen.

Distans med onlinelektioner
Med distansstudier, även kallat fjärrundervisning eller online-utbildning, kan du delta i kursen från vilken plats som helst, så länge du har tillgång till internet. Denna flexibilitet gör det möjligt att balansera studier med arbete, familj och andra åtaganden på ett effektivt sätt. Kursen ges på 50% studietakt under 14 veckor, med schemalagda onlinelektioner 1 gång i veckan.  

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Vårterminen 2026
Utbildningsslut
Vårterminen 2026
Vårterminen 2026
Studietakt
50%
YH poäng
35 YH-poäng (ca. 0.4 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Branscher
Sjukvård & socialt arbete
Studieort
DISTANS

NPF inriktning barn och unga

KompetensUtvecklingsInstitutet, KUI

I kursen får du fördjupad kunskap om några av de mest förekommande neuropsykiatriska funktionsnedsättningarna, där vi går igenom ADHD, AST och Tourettes syndrom. Du lär dig att känna igen tecken och symtom samt förstå hur de kan påverka barns och ungas kognitiva, sociala och emotionella utveckling. Utbildningen omfattar även språkstörning, läs- och skrivsvårigheter, dyslexi och dyskalkyli, med fokus på hur dessa påverkar vardagen och lärandet.

Vi tar också upp 2E-begreppet (twice exceptional), som beskriver barn och unga med NPF som samtidigt har en särskild begåvning eller hög intelligenskvot. Du får insikt i hur dessa individer kan identifieras, bemötas och ges rätt stöd för att både utveckla sin begåvning och hantera sina utmaningar.

För vem passar utbildningen?
Kursen NPF – inriktning barn och unga riktar sig till dig som arbetar inom förskola, grundskola eller gymnasieskola, samt till dig som möter barn och unga med NPF inom vård, omsorg eller socialt arbete. Du får kunskap om hur du kan identifiera behov och genomföra anpassningar som främjar delaktighet, lärande och välmående.

Målet med kursen

  • Fördjupa kompetensen i att tidigt identifiera olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF).

  • Förstå hur tidig intervention och stöd kan påverka utveckling och livskvalitet positivt.

  • Känna igen tidiga tecken på NPF och använda kunskap om interventionsstrategier för att minska hinder och främja utveckling.

  • Ge stöd och resurser i ett tidigt skede för att stärka självkänsla och självförtroende hos barn och unga.

  • Bidra till ökad framgång och välbefinnande i både skola och vardagsliv.

  • Få en bredare förståelse för neurodiversitet, inklusive mindre framträdande former av funktionsnedsättningar.

  • Uppmärksamma "tysta" eller introverta barn och unga som kan ha dolda utmaningar.

  • Förstå och bemöta behov hos barn med hög känslighet och deras sätt att uppfatta och bearbeta intryck.

Distans med onlinelektioner
Med distansstudier, även kallat fjärrundervisning eller online-utbildning, kan du delta i kursen från vilken plats som helst, så länge du har tillgång till internet. Denna flexibilitet gör det möjligt att balansera studier med arbete, familj och andra åtaganden på ett effektivt sätt. Kursen ges på 50% studietakt under 20 veckor, med schemalagda onlinelektioner 1 gång i veckan. 

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Vårterminen 2026
Utbildningsslut
Vårterminen 2026
Vårterminen 2026
Studietakt
50%
YH poäng
50 YH-poäng (ca. 0.5 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Branscher
Pedagogik
Sjukvård & socialt arbete
Studieort
DISTANS

Pedagogiska teorier, metoder och arbetssätt

KompetensUtvecklingsInstitutet, KUI

Att ge stöd till personer med funktionsnedsättningar kräver en djupgående förståelse för hur kognitiva och kommunikativa svårigheter kan påverka lärande och delaktighet. Denna kurs ger dig fördjupad kunskap om pedagogiska teorier, evidensbaserade metoder och specialpedagogiska arbetssätt för att kunna anpassa stöd och undervisning utifrån varje individs behov.

Utbildningen belyser hur sociokulturella faktorer, livssituation och individuella förutsättningar påverkar valet av strategier. Du lär dig att handleda kollegor i pedagogiska förhållningssätt, ge vägledning kring kommunikativa stödinsatser och bidra till att personer med funktionsnedsättningar får en mer självständig och delaktig vardag.

För vem passar kursen?
Kursen riktar sig till dig som har minst ett års erfarenhet av att stödja personer med funktionsnedsättning, exempelvis i rollen som stödassistent, boendestödjare eller pedagogisk personal. Du får fördjupade kunskaper och konkreta verktyg för att anpassa stödinsatser, handleda kollegor och stärka individens möjligheter till delaktighet och självbestämmande.

Målet med kursen

  • Få fördjupade kunskaper om hur kognitiva och kommunikativa svårigheter påverkar personer med funktionsnedsättningar.

  • Lära dig bemöta dessa utmaningar genom specialpedagogiska arbetssätt och evidensbaserade metoder.

  • Förstå hur individens förutsättningar, omgivningens stöd och pedagogiska strategier samverkar för att skapa en inkluderande lärandemiljö.

  • Utveckla färdigheter i att analysera och anpassa pedagogiska och kommunikativa metoder utifrån individuella behov.

  • Använda ett vägledande förhållningssätt för att stärka individens delaktighet och självbestämmande.

  • Samverka med andra yrkesverksamma för att ge ett samordnat stöd.

  • Tillämpa strategier på gruppnivå för att skapa en tillgänglig och stödjande lärandemiljö som tar hänsyn till olika behov och förutsättningar.

Distans med onlinelektioner
Med distansstudier, även kallat fjärrundervisning eller online-utbildning, kan du delta i kursen från vilken plats som helst, så länge du har tillgång till internet. Denna flexibilitet gör det möjligt att balansera studier med arbete, familj och andra åtaganden på ett effektivt sätt. Kursen ges på 50% studietakt under 14 veckor, med schemalagda onlinelektioner 1 gång i veckan.

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Vårterminen 2026
Utbildningsslut
Vårterminen 2026
Vårterminen 2026
Studietakt
50%
YH poäng
35 YH-poäng (ca. 0.4 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Branscher
Pedagogik
Studieort
DISTANS

Språkutveckling inriktning barn

KompetensUtvecklingsInstitutet, KUI

Språk och samspel är centrala delar av ett barns liv, oavsett om barnet växer upp med ett eller flera språk. Språket är deras första och viktigaste verktyg – ett redskap för att bli förstådd, uttrycka tankar och känslor, kommunicera behov och lära sig om världen.

Språket är också ett viktigt verktyg för att uttrycka känslor. Att kunna sätta ord på sina upplevelser gör det lättare för barnet att förmedla sina behov och skapa ömsesidig förståelse i relationer.

Dessutom är språket nära kopplat till lärande och kognitiv utveckling. Genom interaktion med andra kan barnet ta del av kunskap, utforska nya idéer och förstå samband. Språket fungerar som en nyckel till att upptäcka världen och bygga förståelse för begrepp och sammanhang.

För vem passar utbildningen?
Kursen riktar sig till dig som arbetar inom förskola och/eller grundskola och vill fördjupa din förståelse för barns språkutveckling. Du får möjlighet att utforska teorier, metoder och praktiska verktyg för att främja en sund språkutveckling, oavsett barnets ålder. Fokus ligger på att förstå olika utvecklingsstadier och att skapa en stimulerande miljö som stödjer barns språk och lärande.

Målet med kursen

  • Utveckla kompetens inom språkinlärning och språkutveckling hos barn – från tidig ålder upp till grundskolan.

  • Få kunskap om arbetssätt som stödjer språk- och kunskapsutveckling hos flerspråkiga barn.

  • Förstå vad ett interkulturellt arbetssätt innebär och hur det kan tillämpas i praktiken.

  • Använda pedagogiska verktyg och modeller för att arbeta med barns och ungas språkutveckling.

  • Lära dig grundläggande teorier om första- och andraspråksutveckling samt faktorer som påverkar dessa.

  • Få insikt i språkets uppbyggnad och användning.

  • Förstå multimodala uttryck hos barn och hur dessa kan stödjas.

  • Utforska barns tidiga möten med skriftspråket och de första stegen mot att skriva och läsa.

  • Utveckla kompetens inom kommunikation och socialt samspel.

  • Förstå skillnader och samspel mellan verbal och icke-verbal kommunikation.

  • Använda IKT (informations- och kommunikationsteknik) som hjälpmedel i språkutvecklingsarbetet.

Distans med onlinelektioner
Med distansstudier, även kallat fjärrundervisning eller online-utbildning, kan du delta i kursen från vilken plats som helst, så länge du har tillgång till internet. Denna flexibilitet gör det möjligt att balansera studier med arbete, familj och andra åtaganden på ett effektivt sätt. Kursen ges på 50% studietakt under 18 veckor, med schemalagda onlinelektioner 1 gång i veckan. 

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Vårterminen 2026
Utbildningsslut
Vårterminen 2026
Vårterminen 2026
Studietakt
50%
YH poäng
45 YH-poäng (ca. 0.5 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Branscher
Pedagogik
Studieort
DISTANS