Journalistik och information
Vanliga arbetsplatser för arbetsområdet journalistik och information är inom press, radio/ TV och inom myndigheter och organisationer. Att arbeta med webben som plattform ökar inom alla dessa områden. Många journalister och fotografer frilansar idag medan informatörer och kommunikatörer oftare har anställningar. Kompetenskraven både för journalister och informatörer har förändrats mycket på kort tid och förmågan att behärska flera olika medier och att kunna arbeta i olika format är ofta en fördel.
I yrkesrollen teknikinformatör kombineras teknik, kommunikation och pedagogik. Som teknikinformatör arbetar du med att förmedla teknisk information, så som manualer och instruktioner för tekniska maskiner och system, på ett pedagogiskt och användarvänligt sätt.
Yrket passar dig som är kommunikativ och pedagogisk och som gillar att skriva och illustrera.
Utvecklingen av ny teknik ställer nya krav på informations- och kommunikationsteknologi och många tekniska branscher, framförallt inom industrin, IT och medicin har svårt att hitta rätt kompetens idag.
En utbildning som riktar sig till dig som önskar öka din förståelse och dina färdigheter i hur man bygger en god säkerhetskultur i en organisation, utbildningen är ett tillägg till en redan befintlig bakgrund inom det mer generella och breda informationssäkerhetsområdet. Utbildningsnivån är anpassad för att uppnå den kompetens som arbetslivet efterfrågar.
Studietakt:
Utbildningen pågår i 10 veckor med 10 lärarledda dagar och 10 självstudiedagar. Studietakt på 50% vilket möjliggör för de studerande att kunna arbeta vid sidan om studierna.
Behörighet:
För behörighet krävs en sammanlagd yrkeserfarenhet inom säkerhets- och/eller informationssäkerhetsområdet om minst 1,5 år på heltid, eller motsvarande tid på deltid. Kravet på yrkeserfarenhet kan ersättas av komplett utbildningsexamina (yrkeshögskola, universitet, högskola, folkhögskola) från minst 1,5 års heltidsstudier med huvudinriktning på säkerhet där informationssäkerhet har ingått.
Gör din intresseanmälan på ansökningsknappen till höger.
Lär dig om ansvarsfrågor inom digital kommunikation och hur insatser kan leda till ökad försäljning och uppnå affärsmål.
Utbildningen Digital kommunikatör
Utbildningen fokuserar på metoder, analyser och mätningar av digitala kommunikationsinsatser, du kommer att kunna optimera marknadsföringsstrategier när du är klar med din utbildning.
Genom att arbeta med budgetering, projektprocesser och verktyg från både linjära och agila perspektiv, kommer du att kunna hantera komplexa projekt effektivt. Du får verktygen och lär dig metoderna för att kunna hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna och konkurrenternas aktiviteter.
Utbildning är utformad för att ge dig de färdigheter och den kunskap som krävs för att bli en framgångsrik digital kommunikatör. Ta chansen att bli en nyckelspelare i företags digitala kommunikationsstrategier.
Vad kan du jobba som efter din utbildning?
Efter utbildningen kan din yrkesroll vara digital kommunikatör, digital marknadsförare, digital marknadsassistent eller kommunikatör inom sociala medier. Du kan arbeta som anställd på ett företag eller i en organisation, men även som konsult. Du kan jobba inom de flesta branscher som har en marknadsavdelning, på ett privat företag, på en kommunikationsbyrå eller webbyrå. Inom den offentliga sektorn kan du ha en funktion på en kommunikationsavdelning eller som kommunikatör för en förvaltning/enhet.
Utbildningens upplägg
Utbildningen är på heltid och erbjuds på tre orter, Borås, Lidköping och Uddevalla. Du väljer den studieort du önskar utgå ifrån när du ansöker. Lidköping är huvudort för utbildningen, vilket betyder att fysiska träffar med hela klassen kommer att äga rum några gånger per termin i Lidköping.
Upplägget på utbildningen är flexibelt och kan variera från kurs till kurs. Beroende på kursens innehåll och kursmoment ges föreläsningar antingen i helklass på plats i Lidköping, via föreläsningssändningar till våra studieorter eller via distansföreläsningar på Teams.
Utbildningen är CSN-berättigad.
Behörighet
Grundläggande behörighet för yrkeshögskolan samt
Särskild behörighet: Lägst betyget E/3/G i följande kurser:
ELLER
ELLER
ELLER
motsvarande förvärvad kompetens i arbetslivet.
Saknar du någon av de särskilda behörighetskurserna Medier, Samhälle och kommunikation 1 samt Medieproduktion 1/Digitalt skapande 1/Fotografisk bild 1/Grafisk kommunikation 1/Film och TV-produktion 1?
Då kan du ansöka om en plats på vår behörighetsgivande förutbildning (BFU). Genom att slutföra och bli godkänd på BFU-kursen blir du behörig och får en garanterad plats på utbildningen.
För att bli en framgångsrik redigerare för postproduktion krävs det en gedigen utbildning och kompetens. Om du är passionerad av film och vill vara en del av dess magi så är en utbildning till redigerare den rätta vägen för dig!
Utbildningen
Utbildningen är utformad för att ge dig de nödvändiga färdigheterna och kunskaperna för att du ska kunna arbeta effektivt i en kreativ och hektisk arbetsmiljö. Målet är att förbereda dig för att kunna klippa, redigera och sammanställa video- och ljudmaterial till en professionell standard. Utbildningen fokuserar på att utveckla både tekniska och kreativa färdigheter, inklusive att förstå berättarstrukturen, skapa en enhetlig visuell stil och behärska olika redigeringsprogram.
Under utbildningen kommer du att få lära dig grunderna i videoredigering, ljudredigering och färgkorrigering. Du kommer att bekanta dig med olika redigeringsverktyg och program. Dessutom kommer du att få träna på att använda avancerad utrustning och teknik som används inom branschen.
En viktig del av utbildningen är att förstå den kreativa processen bakom redigering. Du kommer att lära dig olika berättarstrukturer, klipptekniker och visuella stilar som används för att skapa effektfulla berättelser. Du kommer även att lära dig att samarbeta med regissörer, producenter och andra medlemmar i produktionsteamet för att förverkliga den önskade visionen.
Praktisk erfarenhet
För att förbereda dig för det verkliga arbetslivet innehåller utbildningen praktikperioder och projektarbete. Detta ger dig möjlighet att tillämpa dina färdigheter i en verklig produktionsmiljö och bygga upp din portfolio. Praktikperioderna ger även möjlighet att skapa kontakter inom branschen, vilket kan vara ovärderligt för att säkra jobb efter avslutad utbildning.
Efter utbildningen
Efter att ha slutfört en yrkeshögskoleutbildning i redigering för postproduktion öppnas dörrar till en mängd olika karriärmöjligheter. Som redigerare för postproduktion kan du arbeta inom film, TV, reklam, webbproduktion och mycket mer. Du kan specialisera dig inom olika områden som dokumentärredigering, visuella effekter, ljudredigering eller färgkorrigering.
På programmet Digital Design & Strategy lär du dig att behärska den digitala världens språk - UX, SEO eller CRO
Under ett år hårdtränas du i att skapa effektiv kommunikation för produkter och tjänster som når fram genom dagens digitala brus.
Den här utbildningen är för dig som vill jobba inom det digitala. Du lär dig om användarcentrerad design och olika innovationsprocesser, skapar strategier för marknadsföring och webboptimering, utforskar din roll i takt med den tekniska utvecklingen, och övar pitch och presentationsteknik. Oavsett vilka ämnen som lockar dig, så formas du för morgondagens arbetsmarknad.
Vad kan man jobba med efter examen?
Som digital strateg arbetar du ofta med kvantitativ och kvalitativ data i kombination med marknadsföring och affärsutveckling för att anpassa kommunikationen till dagens digitala och globala verklighet. Digital design är som klistret mellan teknik och människan, och det finns många olika roller som digital designer, men de flesta grundar i att skapa efter användarbehov. Du kan till exempel jobba som UX designer, service designer, UI designer, produktdesigner eller grafisk designer.
Utbildningen väver ihop dessa områden, allt för att ge dig de bästa verktygen och kunskaperna för att navigera det aktuella digital landskapet specifikt genom samarbetet mellan design och strategi.
Vem borde söka?
Du som är en problemlösare och som tänker digitalt. Begrepp som digitalisering, UX, webbanalys och innovation triggar dig snarare än skrämmer dig. Och möjligtvis har du ett digitalt förflutet, kanske från tidigare jobb inom branschen på en marknadsavdelning, startup eller designbyrå. Eller så har du ingen tidigare erfarenhet alls.
Studieavgift inkl. moms: 169 000:-. Du kan finansiera dina studier med hjälp av Centrala Studiestödsnämden, CSN.