Speldesigner
Att arbeta som speldesigner, eller dataspelsutvecklare, innebär att du är med och skapar en helhet utifrån en idé för ett spel. Var god läs mer om yrket på Framtid.se/Dataspelsutvecklare
Att arbeta som speldesigner, eller dataspelsutvecklare, innebär att du är med och skapar en helhet utifrån en idé för ett spel. Var god läs mer om yrket på Framtid.se/Dataspelsutvecklare
Efterfrågan på kunniga mjukvarutestare är stor! Bli en eftertraktad specialist inom test och kvalitetssäkring av system och produkter.
Idag sker det mesta digitalt och företag världen över är helt beroende av välfungerande IT-rutiner. Test och kvalitetssäkring av system och produkter är därför en väsentlig del av den digitala vardagen. Som mjukvarutestare genomför du bland annat tester, buggrapportering och felsökning, så att systemet och program fungerar som de ska.
Denna yrkeshögskoleutbildning gör dig till professionell mjukvarutestare med god praktisk kompetens. Under utbildningen lär du dig utföra tester, buggsökning och felsökning. Vidare lär du dig arbeta utifrån kravspecifikationer samt hantera buggrapportering.
Utbildningen är framtagen tillsammans med IT-företag som använder testning i deras dagliga verksamhet, vilket gör utbildningen mycket aktuell och korrelerar med behoven på arbetsmarknaden.
Vad blir du efter examen?
Du kan arbeta som:
Tips! Utbildningen bedrivs som EC Stream – vilket innebär att du kan studera digitalt oberoende av ort. Du kan med andra ord plugga var du vill via livestreamad undervisning.
Drömmer du om att bli framtidens spelutvecklare? Som Leveldesigner skapar du världar och gör att spelaren får en minnesvärd och rolig upplevelse. Du ansvarar för att ge liv till spelens flöden och banor. Utbildningen till leveldesigner består av tre grundpelare där teknik, design och grafik utgör kärnan i allt.
Om utbildningen
Genom utbildningen får du insikt i spelmotorns tekniska förutsättningar och begränsningar. Något du behöver för att kunna bygga världar, skripta events och slutligen ge liv till din skapelse. Du ges även alla de nödvändiga kunskaper som behövs för att designa flöden och upplevelser. Utbildningen fokuserar även på det grafiska, så att alla element i kompositionen lirar ihop.
På utbildningen ges du möjlighet att specialisera dig inom olika områden. Utöver den klassiska leveldesignern, finns det även utrymme att fördjupa sig och inrikta sig till bland annat Technical Designer eller World Designer.
Under utbildningen bygger du som studerande på utbildningen åtta spel tillsammans med de andra disciplinerna på skolan. Detta ger dig en värdefull insikt kring vad det innebär att samarbeta med andra yrkesroller och du får en god förståelse för de möjligheter och utmaningar andra yrkesroller kan möta i arbetet med att skapa ett spel.
Gemensamt för all spelutveckling är att den sker tvärdisciplinärt och agilt. En tredjedel av utbildningen är LIA – praktik på ett spelföretag där du får använda de kunskaper du förvärvat under tiden på skola
______________________________________________________________
THE GAME ASSEMBLY – UTSEDD TILL EN AV VÄRLDENS FRÄMSTA SPELSKOLOR
The Game Assembly – utsedd till en av världens främsta spelskolor – har utbildat framtidens spelutvecklare sedan 2008. TGA är en yrkeshögskola som bedriver utbildningarna i nära samarbete med spelbranschen och är idag är en viktig aktör för att förse den svenska och internationella branschen med talangfulla medarbetare.
Satsa på din konstnärliga ådra och lär dig att utveckla karaktärer, miljöer och 3D-modeller. Som spelgrafiker är det du som skapar spelens visuella uttryck och känsla.
Om utbildningen
Spelgrafikutbildningen på The Game Assembly fokuserar främst på 3D där du bland annat lär dig att producera 3D-modeller, material, miljöer och karaktärer till spel. Utbildningen inleds samtidigt med att ge dig en introduktion till 2D och konceptkonst för att skapa ett fundament inför vidare kunskaper.
Som spelgrafiker kommer du se till att det framställs grafik allt eftersom spelet växer till liv och behövs därför i flera led av produktionen. Utbildningen fokuserar främst på 3D, men det ges också möjlighet att utforska fler områden inom spelgrafiken. Under spelprojekten får du sedan möjlighet att tillämpa dina kunskaper, men också fördjupa dig inom något av de olika fälten. Efter utbildningen ska du ha god förmåga att använda och uttrycka dig obehindrat med 2D- och 3D-mjukvara.
Under utbildningen skapar de studerande på utbildningen åtta spel tillsammans med de andra disciplinerna på skolan, från första idé till spelbart spel enligt den arbetsmetodik som används av företagen i branschen. Detta ger dig en värdefull insikt kring vad det innebär att samarbeta med andra yrkesroller och du får en god förståelse för de möjligheter och utmaningar andra yrkesroller kan möta i arbetet med att skapa ett spel.
Gemensamt för all spelutveckling är att den sker tvärdisciplinärt och agilt. En tredjedel av utbildningen är LiA – praktik på ett spelföretag där du får använda de kunskaper du förvärvat under tiden på skolan.
____________________________________________________________________
THE GAME ASSEMBLY – UTSEDD TILL EN AV VÄRLDENS FRÄMSTA SPELSKOLOR
The Game Assembly – utsedd till en av världens främsta spelskolor – har utbildat framtidens spelutvecklare sedan 2008. TGA är en yrkeshögskola som bedriver utbildningarna i nära samarbete med spelbranschen och är idag är en viktig aktör för att förse den svenska och internationella branschen med talangfulla medarbetare.
Är programmering och spel din passion? Varför inte kombinera dessa och upptäcka en spännande framtid som just spelprogrammerare. En roll som förenar problemlösning, skapande och utveckling i ett.
Om utbildningen
Spelprogrammeringsutbildningen på The Game Assembly ger dig kunskaper i bland annat C++ programmering, AI, scripting och nätverksprogrammering.
Unikt för utbildningen är att du som studerande bygger en egen spelmotor som används i de spel som utvecklas på skolan. Vilket ger dig en stabil kunskapsgrund att stå på införför vidare arbete i spelbranschen. Under utbildningen får du kunskap om de vanligaste datastrukturerna och algoritmerna som används i spelutveckling. Den tillämpade matematiken som du lär dig under det första året användas även som grund under hela utbildningen.
Utbildningen ger dig en bred bas vilket innebär att du kan ta dig an flera olika arbetsroller så som; spelprogrammerare, gameplay-programmerare, tools-programmerare, nätverksprogrammerare men även som en mer allmän programmerare hos företag som inte gör spel.
En tredjedel av utbildningen innebär att göra LIA - praktik - på ett företag i spelbranschen. Under utbildningen skapar de studerande på utbildningen åtta spel tillsammans med de andra disciplinerna på skolan, från första idé till spelbart spel enligt den arbetsmetodik som används av företagen i branschen. Detta ger dig en värdefull insikt kring vad det innebär att samarbeta med andra yrkesroller och du får en god förståelse för de möjligheter och utmaningar andra yrkesroller kan möta i arbetet med att skapa ett spel.
Gemensamt för all spelutveckling är att den sker tvärdisciplinärt och agilt. En tredjedel av utbildningen är LIA – praktik på ett spelföretag där du får använda de kunskaper du förvärvat under tiden på skolan.
_______________________________________________________________
THE GAME ASSEMBLY – UTSEDD TILL EN AV VÄRLDENS FRÄMSTA SPELSKOLOR
The Game Assembly – utsedd till en av världens främsta spelskolor – har utbildat framtidens spelutvecklare sedan 2008. TGA är en yrkeshögskola som bedriver utbildningarna i nära samarbete med spelbranschen och är idag är en viktig aktör för att förse den svenska och internationella branschen med talangfulla medarbetare.
Har du ett brinnande intresse för 3D-grafik och är en fena på programmering? Är du dessutom en problemlösare av rang, ja men då kanske en utbildning till Technical Artist är något för dig.
Om utbildningen
Denna utbildning riktar sig till dig som brinner för grafik och programmering, den inleder på en relativt avancerad nivå inom 3D-teknik och spelmotorer. Många som går utbildningen har därför tidigare erfarenhet. Exempelvis jobb inom grafik, 3D-grafik eller programmering eller motsvarande kompetens.
Under utbildningen får du kunskaper inom shaders, vfx, rigging, scripting/tools och mycket mer. Du lär dig även utveckla verktyg så som; shaders, animationssystem och partikelsystem. Vidare lär du dig utveckla spel från idé till mål, allt enligt den processmetodik som används i branschen.
Du fungerar som en kommunikationscentral mellan disciplinerna vid skapandet av ett spel och stöder ditt team för att nå er gemensamma vision. Detta innebär en lösningsfokuserad roll där du aktivt jobbar med att underlätta och optimera arbetsflöden för gruppen.
Under utbildningen skapar de studerande på utbildningen åtta spel tillsammans med de andra disciplinerna på skolan, från första idé till spelbart spel enligt den arbetsmetodik som används av företagen i branschen. Detta ger dig en värdefull insikt kring vad det innebär att samarbeta med andra yrkesroller och du får en god förståelse för de möjligheter och utmaningar andra yrkesroller kan möta i arbetet med att skapa ett spel.
Gemensamt för all spelutveckling är att den sker tvärdisciplinärt och agilt. En tredjedel av utbildningen är LiA – praktik - på ett spelföretag där du får använda de kunskaper du förvärvat under tiden på skolan.
________________________________________________________________
THE GAME ASSEMBLY – UTSEDD TILL EN AV VÄRLDENS FRÄMSTA SPELSKOLOR
The Game Assembly – utsedd till en av världens främsta spelskolor – har utbildat framtidens spelutvecklare sedan 2008. TGA är en yrkeshögskola som bedriver utbildningarna i nära samarbete med spelbranschen och är idag är en viktig aktör för att förse den svenska och internationella branschen med talangfulla medarbetare.